Ystadbanan

Från Järnvägsdata
Ystadbanan
Ystads station 01.jpg
Allmänt
PlatsSkåne Sverige
SträckaMalmöYstad
Anslutande järnvägslinjerÖresundsbanan
Kontinentalbanan
Österlenbanan
Organisation
Invigd1874
ÄgareSvenska staten
BanoperatörTrafikverket
TrafikoperatörSkånetrafiken)
Green Cargo
DSB
Tekniska fakta
Längd63 kilometer
Antal spårenkelspår med mötesspår
Spårvidd1435 millimeter (normalspår)
Största tillåtna axellast6,4[1] ton
Största tillåtna vikt per meter22,5[1] ton/m
Största lutning11 
ATCATC-2[1]
FjärrblockeringJa, System H[1]
Hastighet160[2] km/h
Elektrifierad1996-06-08[3]
Matning15 kV 16 ⅔ Hz
(kontaktledning)
LastprofilA[1]
Tekniska fakta hämtat från järnväg.net
Linjekarta
km  v  r 
Unknown BSicon "tSTRrg" Unknown BSicon "BHFCCqa" Unknown BSicon "LSTRlg"
0 Malmö C
Unknown BSicon "tSTRlf" Unknown BSicon "LSTRlg" Junction both to and from left
1 Södra stambananStockholm
Unknown BSicon "tSTR" Unknown BSicon "eHST"
1 Östervärn  –2009
Unknown BSicon "tHST" Abbreviated in this map
Triangeln  2010–
Exit tunnel Abbreviated in this map
Citytunneln
Station on track Abbreviated in this map
Hyllie  2010–
Unknown BSicon "LSTRq" Junction both to and from right Abbreviated in this map
ÖresundsbananKöpenhamn
Station on track Abbreviated in this map
Svågertorp
Abbreviated in this map Unknown BSicon "eHST"
3 Persborg  –2011
Unknown BSicon "LABZgl" Unknown BSicon "LABZgr"
5 ÖresundsbananaKöpenhamn
Straight track Abbreviated in this map
KontinentalbananbMalmö C
Unknown BSicon "LSTRq" Unknown BSicon "KRZur" Track turning right
7 KontinentalbananTrelleborg
Stop on track
11 Oxie
Station on track
21 Svedala
Unknown BSicon "PSL"
30 Lemmeströ
Station on track
38 Skurup
Station on track
44 Rydsgård
Unknown BSicon "PSL"
50 Rynge
Stop on track
51 Marsvinsholm
Stop on track
56 Svarte
Station on track
63 Ystad
Unknown BSicon "TRAJEKTq" Junction from right
Świnoujście[4]
Straight track
ÖsterlenbananSimrishamn
Järnvägstekniska stationer
aFosieby bLockarp
Teckenförklaring


Ystadbanan är en ca 63 km lång normalspårig järnväg som går mellan Malmö och Ystad. Egentligen är Ystadbanan sträckan från Lockarp där den ansluter till Kontinentalbanan till Ystad, vilket är 55 kilometer.

Historia

Historiskt sett är Ystadbanan den adligaste banan i Sverige. En järnväg började diskuteras under 1860-talet av godsherrarna i trakten. Banan blev helt privatfinansierad eftersom svenska staten då ansåg att regionen var så pass rik att den inte skulle behöva något bidrag. År 1874 kunde banan invigas och eftersom traktens godsherrar, med Corfitz Beck-Friis i spetsen, var inblandade i banan, fick den snabbt smeknamnet "Grevebanan". Banans utformning avspeglade även finansiärernas intressen, eftersom varje gods fick en station på sina ägor, varför banan på sina ställen inte alltid blev den rakaste.

Den utgick ursprungligen från Malmö Västra station och passerade Södervärns station vidare mot Svedala, Skurup och Ystad. 1941 förstatligades den, och anslöts, 1955, till Kontinentalbanan, varvid sträckan Malmö Västra–Södervärn helt lades ned och tågen i stället utgick från Malmö C. Sträckan Hindby–Södervärn användes för godstrafik fram till 1972. Persontrafiken flyttades till Pågatågen 1990 men banan var då inte elektrifierad utan trafikerades med Y1 motorvagnar. Mellan 1993 och 1996 elektrifierades banan och den 8 juni 1996 körde det första eldrivna tåget med en X11 motorvagn.

I samband med bygget av Citytunneln byggs 2009–2011 en förbindelse mellan Öresundsbanan och Ystadbanan planskilt under Kontinentalbanan vid Lockarp. När förbindelsen öppnades den 15 augusti 2011 gick Pågatågen från Ystad via Citytunneln istället för Kontinentalbanan till Malmö C. DSB:s Bornholmståg kunde nu också gå till Ystad utan att byta körriktning i Fosieby.

Trafik

Banan trafikeras av Skånetrafikens lokaltåg, Pågatågen, samt av DSB:s Bornholmståg mellan Köpenhamn och Ystad, vilka ansluter till Bornholmsfärjan. Tågen, bron och den snabbare färjan minskade restiden Köpenhamn-Bornholm med färja från över sex timmar[5] till omkring tre timmar[6]. Detta var en viktig anledning för Danmarks regering att acceptera bygget av Öresundsbron[källa behövs]. Slutligen förekommer Green Cargos godståg på linjen.

Planer

Samtidigt som Citytunneln började användas 2011 infördes halvtimmestrafik. Trafiken är känslig för störningar och en utredning om vad som behövs för att minska förseningarna presenterades 2012. Förslaget är två nya stationer enbart för tågmöten. De föreslagna platserna är utanför Skabersjö mellan Oxie och Svedala och öster om den nuvarande hållplatsen Svarte vid Ruuthsbo.[7]

Pågatåg av modellen X61 som trafikerar linjen sedan 2011

Källor

Vidare läsning

  • Thomasson, Göran; Stenvall Frank (1974). Malmö-Ystads järnväg 1874-1974: jubileumsskrift. Malmö: Stenvall. Libris länk. ISBN 91-7266-015-5 

Externa länkar