Skåne-Smålands Järnväg

Från Järnvägsdata
(Omdirigerad från Bandel 602)
Skåne-Smålands Järnväg
Åminne_001.jpg
Åminne station - 1969 - Foto:Sveriges Järnvägsmuseum
Allmänt
LänKronobergs läns vapen.svg Kronobergs län
Skåne län vapen.svg Skåne län
Län gamla indelningenKristianstad län vapen.svg Kristianstads län
LandskapSmålands vapen.svg Småland
Skåne vapen.svg Skåne
Anslutande järnvägslinjerHalmstad-Nässjö Järnvägar
Borås-Alvesta Järnväg
Markaryd-Veinge Järnväg
Hässleholm-Markaryd Järnväg
Ängelholm-Klippans Järnväg
Helsingborg-Hässleholms Järnväg
Smalspår
Vislanda-Bolmens Järnväg
Organisation
Invigd1894 - 1899
ÄgareSvenska staten 1939-
Markaryd-Strömsnäsbruk
Värnamo-Helmershus
SSJF[1]
Strömsnäsbruk-Traryd
BanoperatörTrafikverket
Markaryd-Timfors
Värnamo-Helmershus
SSJF Timfors-Traryd
TrafikoperatörSSJF
Tekniska fakta
Antal spårenkelspår
Spårvidd1435 millimeter (normalspår)
Största lutning10 
ATCNej
FjärrblockeringNej, System S
Hastighet40 km/h
ElektrifieradNej
Tekniskt fakta bara för kvarvarande del från Trafikverket
Bandel
Bandel 598
km tid   v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Till Ljungby Bandel 600
Unknown BSicon "LSTRq" Unknown BSicon "xABZlg"
Till Veinge Bandel 607
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
92,153 Markaryd
Unknown BSicon "xABZlf" Unknown BSicon "LSTRq"
Till Hässleholm Bandel 605
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
92,194 Markaryd V
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
95,482 Berg BV
Unknown BSicon "exHST"
98,0 Köphult HPR
Unknown BSicon "exSTR+GRZq"
99,258 Kronobergs län/Skåne län
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
100,262 Yxenhult
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
104,743 Fedingen BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
105,185 Skånes Fagerhult
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
108,9 Skenningeholm BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
109,42 Skånes Värsjö
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
111,796 Vanås BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
111,829 Vanåsfors HP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
113,893 Lärkesholm BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
115,287 Åsljunga
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
119,1 Östra Spång HP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
119,45 Spång BV
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
120,878 Örkelljunga BV
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
121,636 Örkelljunga
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
125,169 Ljungaskog BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
128,691 Eket
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
128,928 Rya BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
128,957 Eket BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
134,4 Håkanslätt BV
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
134,579 Stidsvig
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
136,446 Kopparmöllan BV
Unknown BSicon "exABZrg" Unknown BSicon "exLSTRq"
Till Klippan Bandel 618
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
139,679 Östra Ljungby
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZrf"
Till Ängelholm Central Bandel 618
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
140,021 Östra Ljungby BV
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
144,022 Sånna BV
Unknown BSicon "xABZrg" Unknown BSicon "LSTRq"
Till Hässleholm Bandel 595
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
139,679 Kärreberga
Unknown BSicon "LSTR"
Till Åstorp Bandel 595
Teckenförklaring
Bandel
Bandel 600
km tid   v  r 
Unknown BSicon "exLUECKE"
Unknown BSicon "exLSTR"
Till Vislanda Bandel 579
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZlg"
Till Värnamo Bandel 602
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
42,551 Ljungby
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZrf"
Till Bolmen Bandel 579
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
43,735 Ljungby slakthus LP
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
44,48 Piskebo BV
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
46,699 Berghemsgård HP
Small bridge over water
47,6 Bro över Lagan vid Kånna BRO
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
49,048 Kånna
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
49,232 Kånna BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
54,034 Bäck
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
54,589 Bäck BV
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
58,997 Hamneda BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
59,184 Hamneda
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
62,978 Hällorna BV
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
64,066 Hällorna HP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
66,373 Hornsborg
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
66,62 Hornsborg BV
Unknown BSicon "exABZrg" Unknown BSicon "exENDEeq"
68,0 Hornsborgs grusgrop LP
Unknown BSicon "exABZrg" Unknown BSicon "exENDEeq"
69,225 Hjulnäs grusgrop LP
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
69,262 Hjulnäs HP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
69,285 Hjulnäs BV
Unknown BSicon "exHST"
70,622 Fjädingstorp HP
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
74,378 Traryd
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
74,559 Traryd BV
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
77,502 Korsningen BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
77,971 Strömsnäsbruk
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
78,605 Skolvägen HP
Unknown BSicon "exHST"
79,926 Kvarnaholm HP
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
80,95 Dalen BV
Unknown BSicon "exHST"
81,78 Alandsköp HP
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
83,841 Axhult BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
84,359 Axhult
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
85,987 Sanna HP
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
88,951 Timsfors
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
89,389 Timsfors BV
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
90,571 Sjöängen HP
Unknown BSicon "LSTRq" Unknown BSicon "xABZlg"
Till Värnamo Bandel 607
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
88,951 Markaryd
Unknown BSicon "LSTRq" Junction from right
Till Hässleholm Bandel 605
Unknown BSicon "LSTR"
Till Kärreberga Bandel 598
Teckenförklaring
Bandel
Bandel 602
km tid   v  r 
Abbreviated in this map
Unknown BSicon "LSTR"
Till Nässjö Bandel 518
Unknown BSicon "LSTRq" Junction from right
Till Hestra Bandel 505
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
0,0 Värnamo
Junction to left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Alvesta Bandel 505
Straight track Unknown BSicon "lBST"
1,613 Mossle BV
Unknown BSicon "LSTRq" Junction to right
Till Landeryd Bandel 516
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
3,72 Helmershus HP
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
5,987 Östra Hult HP
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
6,976 Åminne
Unknown BSicon "lBST" Straight track
7,173 Åminne BV
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
10,07 Sjöbo BV
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
10,073 Sjöbohus HP
Straight track Unknown BSicon "exlBHF"
13,181 Hånger
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
13,405 Hånger BV
Straight track Unknown BSicon "lBST"
13,397 Hånger BV
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
16,208 Kålleboviken BV
Unknown BSicon "STR+GRZq"
17,381 Jönköpings län/Kronobergs län
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
20,728 Vidöstern
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
20,776 Vidöstern BV
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
25,303 Slåttafall BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
25,534 Vittaryd
Unknown BSicon "eHST"
29,011 Hallamaden HP
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
30,53 Bergadal BV
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
31,863 Berga BV
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
32,377 Lagan
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
34,63 Össlöv BV
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
36,97 Össlöv HP
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
39,779 Strömsnäs BV
Junction from left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Vislanda Bandel 579
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
42,551 Ljungby
Unknown BSicon "LSTRq" Junction from right
Till Markaryd Bandel 600
Unknown BSicon "LSTR"
Till Bolmen Bandel 579
Teckenförklaring
Hela linjen

{{{karta4}}}

Skåne-Smålands Järnväg, SSJ, var en järnväg mellan Kärreberga i Skåne och Värnamo i Småland. Det finns en kort kvarvarande del, Värnamo-Helmershus som ingår i Övriga banor i södra och östra Götaland hos Trafikverket. På sträckan Markaryd-Traryd ligger också spåret kvar och används av Skåne-Smålands Jernvägsmuseiförening (SSJF) för museitrafik och dressincykling.

Historik

Koncessionen att bygga järnvägens första sträckning, Kärreberga-Markaryd, blev beviljad den 9 augusti 1889 till Skåne-Smålands järnväg aktiebolag och järnvägen skulle vara klar den 1 juli 1892.[2] Helsingborg stad hade varit drivande i utbyggnaden av SSJ och styrelsen fanns i Helsingborg.[3]

Den första och sydligaste delen av järnvägen, Kärreberga-Markaryd Västra, avsynades den 20 december 1893. Denna sträcka öppnades för allmän trafik den 15 januari 1894 och togs i bruk av dåtidens postverk den 1 mars samma år. Markaryd Västra-Strömsnäsbruk blev färdig den 2 november 1897 och Strömsnäsbruk-Värnamo den 16 juni 1899[3] och med det var järnvägen färdigbyggd. Markaryd Västra var SSJ:s stationshus vid bangården i Markaryd.

Järnvägen i Sverige byggdes snabbt ut runt sekelskiftet i södra Sverige. Vid Kärreberga utgick SSJ från Helsingborg-Hässleholms Järnväg. I Östra Ljungby korsade Ängelholm-Klippans Järnväg öppnad 1904. I Markaryd anslöt Vittsjö-Markaryds Järnväg öppnad 1892 och Markaryd-Veinge Järnväg öppnad 1899[4]. Den koncessionerade järnvägen mellan Markaryd och Landeryd byggdes aldrig.[5] Från Strömsnäsbruk utgick en smalspårig järnväg med den udda spårvidden 643mm till Delary.[3] Den smalspåriga Vislanda-Bolmens Järnväg öppnad 1878 korsads i Ljungby. I Värnamo anslöt Halmstad-Nässjö Järnvägar öppnad 1882 med delen till Jönköping från Vaggeryd öppnad 1894 och Borås-Alvesta Järnväg (BAJ) öppnad 1902.

Den järnvägstekniska huvudorten för SSJ var Strömsnäsbruk där banans lokstallar och verkstad var placerade och under privatbanetiden fungerade Strömsnäsbruk som huvudort. Efter att SJ tagit över 1939 fortsatte man att använda lokstationen. En del av dess lokaler finns nu hos SSJF.

Efter Riksdagsbeslutet 1939 om att förstatliga alla svenska järnvägarna var SSJ en av de första som köptes. SSJ drevs till en början som statligt bolag för att 1940 införlivas i Statens Järnvägar.

En av de få ändringarna till banan var anslutning till Halmstad-Nässjö linjen vid infarten till Värnamo i samband med att Riksväg 27 byggdes om på 1980-talet.[6] I mitten på 2000-talet var banan avstängd mellan Timsfors och Strömsnäsbruk för byggandet av E4. Den öppnades igen hösten 2005.[7]

Under 1980-talet arbetade Ljungby kommun, utan att lyckas, för att persontrafiken skulle återupptas genom anslutning till Krösatågen. År 2005 var Ljungby för nedläggningen eftersom det inte var ekonomiskt möjligt att återfå tågtrafik. Banvallen skulle förvärvas inom Ljungby kommun. [8]

Trafik

Den södra slutstation för SSJ var Åstorp eller Helsingborg via Ramlösa på Helsingborg-Hässleholms Järnväg.[9] och Helsingborg-Landskrona-Eslöfs järnväg. [10]

Det mesta av det lågväga resandet genom Småland gick via Södra Stambanan som gick några mil öster om SSJ men till mitten på 40-talet fanns det direktvagnar mellan Jönköping och Helsingborg.[6]

I mitten på 50-talet ersattes loktågen dragna bland annat av E-lok med rälsbussar från Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad och senare med Y6-generationen av motorvagnar.

Trafiken upphör

Persontrafiken längs hela banan upphörde i maj 1968.[11]

Men redan 1963 hade godstrafiken upphört på sträckan Örkelljunga-Stidsvig.[11]. 1977 upphörde godstrafiken Åsljunga-Örkelljunga, 1982 Kärreberga-Stidsvig.[11] Godstrafiken Skånes Fagerhult-Åsljunga upphörde 1983 och Markaryd-Skånes Fagerhult 1994.[12] Norr om Markaryd upphörde godstrafiken Hamneda-Ljungby 1975 (sporadisk trafik till 1986). På sträckan Strömsnäsbruk-Traryd upphörde trafiken 1989, sista trafiken bestod i att transportera ut räls från spårrivningen Ljungby-Traryd[11]. Trafiken Helmershus-Ljungby upphörde 1997[12] och godstrafiken Timsfors-Strömsnäsbruk upphörde runt år 2000[12] men SSJF fortsatte att trafikera bandelen med museitrafik. År 2009 lade GreenCargo ned den planenliga godstrafiken till Timsfors, därefter har enbart sporadisk godstrafik körts till/från Timsfors, fr a lastning av timmer fvb sågverk. Sommaren 2015 blev SSJF infrastrukturförvaltare för hela sträckan Traryd-Strömsnäsbruk-(Markaryd), dessförinnan hade man haft ansvar för del av banan ner till Timsfors.

Spårrivningar

Det mesta har rivits. Regeringen gav Statens Järnvägar tillstånd att riva Ljungby-Traryd och Skånes Fagerhult-Kärreberga 1987-01-29.[13] Det första som revs var vid Eket för att ge plats åt E4. Östra Ljungby-Stidsvig revs 1990, Stidsvig-Skånes Fagerhult 1991 och Skånes Fagerhult-Markaryd revs 1999.[14] Från strax norr om Kärreberga omkring 3 km norrut mot Östra Ljungby ligger spåret kvar i Åstorps kommun.[15]

Efter överklagande fastställde regeringen i februari 2009 nedläggning av järnvägen Helmershus-Ljungby.[16] Rivningen började samma år och var färdig 2010. En del av växlarna hade tidigare flyttats till den nybyggda kombiterminalen i Skillingaryd på Bandel 518 mellan Halmstad-Nässjö.[17]

Cykelvägar

Det mesta av banvallen har köpts av kommunerna och mycket är cykelväg. Den första cykelvägen startar i Östra Ljungby och fortsätter genom Örkelljunga där kommunen äger banvallen.[18] förutom där E4:an korsar. Den fortsätter till Markaryd. I Ljungby ägs banvallen söder ut av kommunen[19] och det finns cykelväg till Hornsborg. Söder om Hornsborg mot Traryd har banvallen använts till landsväg.[8] På den 2009/2010 rivna sträckan, som fortfarande ägs av staten, mellan Ljungby-Värnamo finns det planer på cykelväg närmast varje stad, men inga gemensam planer hela vägen.[20] I Ljungby utredes frågan under 2011. Nu mera är en sträcka från Ljungby fram till Kånna en asfalterad cykelväg och ingår som en del i cykelleden Sunnerboturen.

Nuläget

De kvarvarande delen av banan som utgår från Värnamo till lastplatsen Helmershus (två km) är förvaltad av Trafikverket, men det finns för närvarande ingen planlagd godstrafik. Skåne-Smålands Jernvägsmuseiförening (SSJF) äger och förvaltar Strömsnäsbruk-Traryd (3,5 km) och arrenderar från staten och förvaltar Markaryd-Strömsnäsbruk (14 km), vilken är öppen för turisttrafik sommartid. [21]

Framtid

Den kvarvarande järnvägen vid Helmershus kan komma att användas vid en central dragning av Europabanan genom Värnamo.[22]

Galleri

Byggnader


Stationer

Källor