Ängelholm-Klippans Järnväg

Från Järnvägsdata
(Omdirigerad från Bandel 618)
Ängelholm-Klippans Järnväg
Klippan_001.jpg
Allmänt
LänSkåne län vapen.svg Skåne län
Län gamla indelningenKristianstad län vapen.svg Kristianstads län
LandskapSkåne vapen.svg Skåne
SträckaÄngelholm-Östra Ljungby-Klippan
Organisation
Invigd1904-1907
ÄgareEKJ 1904- Svenska staten 19xx-
BanoperatörEKJ 1904- Statens Järnvägar 19xx-
Tekniska fakta
Antal spårenkelspår
Spårvidd1435 millimeter (Normalspår)
Linjekarta
Bandel 618
km  v  r 
Unused track end start
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exLSTRq"
Till Markaryd Bandel 598
Unknown BSicon "LSTRq" Unknown BSicon "xABZlg"
Till Teckomatorp Bandel 495
Unknown BSicon "LSTRq" Junction from right
Till Helsingborg Central Bandel 609
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
0,0 Ängelholm Central
Unknown BSicon "xABZlf" Unknown BSicon "LSTRq"
Till Halmstad Central Bandel 493
Unknown BSicon "exlDST" Unknown BSicon "exSTR"
0,5 Ängelholms lokbangård
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
0,7 Havsbadsvägen HP
Unknown BSicon "exWBRÜCKE2"
Pyttebro BRO
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
1,98 Ängelholms Värn
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
2,075 Ängelholms Värn BV
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
5,56 Munkaågård
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
8,3 Munkaljungby
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
8,35 Munkaljunga BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
10,9 Skälderhus
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
14,0 Åsbo Össjö
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
14,2 Össjö BV
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
16,0 Källna
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZlg"
Till Kärreberga Bandel 598
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
18,8 Östra Ljungby BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
19,4 Östra Ljungby
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
22,6 Lyckås-Rösa
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
24,8 Gråmanstorp
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
25,2 Gråmanstorp BV
Unknown BSicon "LSTRq" Unknown BSicon "xABZlg"
Till Åstorp Bandel 595
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
27,5 Klippan
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "eABZrf"
Till Eslöv Bandel 619
Unknown BSicon "LSTR"
Till Hässleholm Bandel 595
Teckenförklaring

Ängelholm-Klippans Järnväg (EKJ) var ursprungligen namnet på järnvägssträckan Ängelholm-Klippan.

Historia

Sträckan Ängelholm–Östra Ljungby invigdes den 1 december 1904, och hela sträckningen till Klippan blev färdig år 1907. Stationer var Ängelholm Central, Ängelholms Värn (banans huvudstation), Munkaågård, Munkaljungby, Skälderhus, Åsbo Össjö, och fler närmare Klippan.

När trafiken var störst, i början av järnvägens levnad, gick dagligen 12 persontåg och 2 godståg. År 1915 infördes trafik med dieselmotorvagnar. Godstrafiken bestod bland annat av sockerbetor till sockerbruket i Ängelholm. Från 1943 gick rälsbussar tre gånger dagligen tur och retur mellan Ängelholm och Klippan. Trafiken lades ner den 9 juni 1953 på grund av vikande trafikunderlag. Produktionen vid sockerbruket i Ängelholm lades ned efter betkampanjen samma år. På gamla banvallen går idag Klippanvägen, riksväg 13.

Järnvägen drevs ursprungligen av bolaget Engelholm–Klippans Jernväg, EKJ. Detta bolag hamnade snart i ekonomiska svårigheter och rekonstruerades 1908 som Ängelholm–Klippans nya järnvägsaktiebolag. Efter ytterligare problem med lönsamheten köptes verksamheten av Ängelholms stad på exekutiv auktion år 1927, och driften sköttes sedan av Helsingborg–Hässleholms Järnväg.

I dagligt tal kallades banan "Pyttebanan", ett namn som kommer från en episod där snickaren och poeten Johan Wilhelm Halls hönor, "pyttor" på skånska, smitit ut på banan och orsakat en rättstvist mellan Hall och EKJ. Hall diktade sedan en sång om pyttorna på banan.

Trafiken

Persontrafiken

Godstrafiken

Loken

Galleri

Stationer

Referenser

Vidare läsning