Borås-Alvesta Järnväg

Från Järnvägsdata
(Omdirigerad från BAJ)
Borås-Alvesta Järnväg
Alvesta_001.jpg
Banans signaturBAJ
Kommun/erBorås vapen.svg Borås
Alvesta vapen.svg Alvesta
Gislaved vapen.svg Gislaved
Gnosjö vapen.svg Gnosjö
Svenljunga vapen.svg Svenljunga
Tranemo vapen.svg Tranemo
LänJönköping län vapen.svg Jönköpings län
Kronobergs läns vapen.svg Kronobergs län
Västra Götaland vapen.svg Västra Götalands län
Län gamla indelningenÄlvsborg vapen.svg Älvsborgs län
LandskapSmåland vapen.svg Småland
Västergötland vapen.svg Västergötland
Tekniska fakta
Längd149 kilometer
Antal spår1
Spårvidd1435 millimeter (Normalspår)
Linjekarta
Bandel 502
km  v  r 
Unknown BSicon "LSTR"
Till Herrljunga Bandel 500
Unknown BSicon "LSTRq" Junction from right
Till Almedal Bandel 486
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
0,0 Borås Central
Unknown BSicon "LSTRq" Junction to right
Till Varberg Bandel 498
Unknown BSicon "LSTRq" Unknown BSicon "xABZrf"
Till Hestra Bandel 503
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
6,2 Kråkred HP
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
9,0 Norliden HP
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
12,0 Kovraberg BV
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exENDEeq"
13,0 Sävshult LP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
15,4 Roppered
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
17,0 Nytorp BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
22,0 Hillared
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exLSTRq"
Till Hillared Bandel 507
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
23,7 Bränningen BV
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
25,9 Stålabo BV
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
26,6 Sexdrega
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZlg"
28,3 Tjuvakulle grusgrop LP
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
34,0 Ringestena
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
39,0 Svenljunga
Unknown BSicon "exLSTR"
Till Axelfors Bandel 507
Teckenförklaring
Linjekarta
Bandel 505
km  v  r 
Unknown BSicon "LSTR"
Straight track
Till Borås Central Bandel 503
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
130,6 Hestra
Unknown BSicon "LSTRq" Junction to right
Till Reftele Bandel 527
Unknown BSicon "lBST" Straight track
134,262 Vik BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
135,7 Nissafors
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
140,4 Gynnås HPR
Unknown BSicon "lBST" Straight track
140,36 Gynnås BV
Straight track Unknown BSicon "lBST"
143,5 Hallabo BV
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
143,9 Gnosjö
Enter and exit tunnel
147,5 Tunnel Gnosjö/Hultaberg
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
149,4 Hästhult HPR
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
150,25 Käringagärde BV
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
153,0 Brännehylte BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
154,8 Hillerstorp
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
158,9 Kittlakull
Unknown BSicon "exlBHF" Straight track
161,9 Hädinge
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
162,35 Hädinge BV
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
167,4 Vällersten BV
Straight track Unknown BSicon "lBST"
169,48 Torp BV
Junction from left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Nässjö Bandel 518
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
172,1 Värnamo
Unknown BSicon "LSTRq" Junction to right
Till Ljungby Bandel 602
Unknown BSicon "LSTRq" Junction to right
Till Landeryd Bandel 516
Small arched bridge over water
174,x Apladalen BRO
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
174,99 Apladalen BV
Straight track Unknown BSicon "lHST"
174,762 Rörstorp HP
Straight track Unknown BSicon "lBST"
177,302 Ulås BV
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
180,6 Drömminge HPR
Straight track Unknown BSicon "lBST"
182,54 Ingabo BV
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
183,8 Bor
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
189,0 Sölaryd HP
Straight track Unknown BSicon "lBST"
189,127 Sölaryd BV
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
194,1 Horda
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
194,492 Horda BV
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "eABZrf"
196,0 Horda grusgrop
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
197,5 Lökaryd HP
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
197,576 Lökaryd BV
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
200,860 Smålands Rydaholm BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
201,1 Rydaholm
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
205,3 Spånhyltan HPR
Unknown BSicon "lBST" Straight track
206,721 Granstalida BV
Unknown BSicon "STR+GRZq"
207,x Jönköpings län/Kronobergs län
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
208,5 Gölsjö BV
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
208,54 Gölsjö HP
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
211,1 Nyagård HPR
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
213,8 Hjortsberga
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
215,161 Hälleberg BV
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
215,2 Forsa by HPR
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
218,35 Lyckegård BV
Unknown BSicon "LSTRq" Junction from right
Till Älmhult Bandel 453
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
220,8 Alvesta
Junction to left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Emmaboda Bandel 562
Unknown BSicon "LSTR"
Till Älmhult Bandel 452
Teckenförklaring
Hela linjen

{{{karta3}}}

Gnosjö station
Hillerstorps station
Hestra station

Borås–Alvesta Järnväg (BAJ) var det ursprungliga namnet på järnvägen Borås–Värnamo–Alvesta. Banan är 149 km lång och var den sist öppnade delen av förbindelsen tvärs över Götaland mellan Göteborg Central och Karlskrona Central/Kalmar Central, det som idag utgör Kust till kust-banan. Den öppnades 23 december 1902 och togs snart i bruk för genomgående trafik Göteborg – Alvesta – Kalmar. Samarbete om trafiken och gemensam förvaltning med banan Göteborg–Borås skedde genom GBAJ, Göteborg–Borås–Alvesta.

Historia

Göteborg hade sedan 1894 järnväg till Borås (Göteborg–Borås Järnväg, GBJ). En fortsättning mot Småland skulle ge Göteborg ett större handelsområde. Det var också i Göteborg som större delen av aktiekapitalet för den nya järnvägen tecknades. Göteborgs stad tecknade 1,5 miljoner kr och enskilda i staden också 1,5 miljoner kr, därtill GBJ 0,3 miljoner kr (av 4,6). I den första styrelsen var Göteborgsintressen företrädda av bland andra Theodor Mannheimer (bankdirektör) och August Wijkander (professor). Från Borås ingick i styrelsen Alfred Sandwall (fabrikör). Till vd och även byggnadschef utsågs löjtnanten C G Springchorn.

Söder om Borås fanns redan Kinds härads järnväg eller Kindsbanan till Svenljunga. Koncessionen för Borås–Alvesta-banan innehöll att Kindsbanan skulle hållas skadeslös, vilket ordnades genom att BAJ köpte Kindsbanan, som sedan revs och därmed ersattes av den nya banan. Kvar av Kindsbanan blev Hillared–Svenjunga som en sidobana, som också förlängdes till Axelfors (1904) vid Falkenbergs Järnväg.

Hillared–Alvesta byggdes på entreprenad av Carl Jehander. Stationshusen längs banan uppfördes i trä med många snickeridetaljer. Flera av dem finns kvar. Stationshuset i Hjortsberga brann 1904, och ersattes av ett nytt i sten.

Av persontågen i början av 1900-talet var "Smålandsexpressen" snabbast. GBAJ satsade tidigt på reklam för persontrafiken, bland annat till rekreationsorten Hesta. 1904 utgav bolaget en resebeskrivning: En färd med Göteborg-Borås och Borås-Alfvesta järnvägar med bilder, en kartsektion över linjen och även en utvikbar höjdprofil.[1]

Järnvägen övergick i statlig ägo 1 juli 1940. Den elektrifierades 1962 varigenom direkttågen Göteborg till Kalmar/Karlskrona kunde köra genomgående utan lokbyten i Borås respektive Alvesta. För järnvägslinjens vidare utveckling se Kust till kust-banan.

Referenser

  • Svenska järnvägsföreningen 1876-1926: Minnesskrift, 1926, del I, sid. 334-352

Noter