Ostkustbanan: Skillnad mellan sidversioner
mIngen redigeringssammanfattning |
m (→Externa länkar) |
||
| (10 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte) | |||
| Rad 26: | Rad 26: | ||
| karta={{Linjekarta Ostkustbanan}} | | karta={{Linjekarta Ostkustbanan}} | ||
}} | }} | ||
'''Ostkustbanan''' är en järnväg mellan [[Stockholm]] och [[Sundsvall]] via [[Uppsala]] och [[Gävle]]. Dess längd är 400 km. Snabbtågen går dock 403 km, via [[Arlandabanan]]. | '''Ostkustbanan''' är en järnväg mellan [[Stockholm]] och [[Sundsvall]] via [[Uppsala]] och [[Gävle]]. Dess längd är 400 km. Snabbtågen går dock 403 km, via [[Arlandabanan]]. | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
Ostkustbanan ( | Ostkustbanan (OKB) byggdes ursprungligen som en [[enskild järnväg]] mellan [[Gävle]] i söder och [[Härnösand]] i norr, för vilken [[koncession]] beviljats den 12 augusti 1903. Banan öppnades i etapper; [[Stugsund]]–[[Ljusne]] den 2 december 1923, [[Hudiksvall]]–[[Iggesund]] den 6 september 1924, Härnösand–[[Sundsvall]]–Njurunda den 17 december 1925, Gävle–Ljusne den 1 november 1926 samt slutligen [[Söderhamn]]–Iggesund och Hudiksvall–Njurunda den 1 november 1927 (sträckan Söderhamn–Stugsund, vilken funnits sedan 1886 som en del av [[Järnvägslinjen Kilafors–Söderhamn|statsbanan Kilafors–Stugsund]], hade inköpts från [[Statens Järnvägar]] 1916).<ref name ="J99">''Järnvägsdata 1999'', utgiven av [[Svenska Järnvägsklubben]] 1999, {{ISBN|91-85098-85-X}}, sid. 150f.</ref> Banan byggdes under ledning av ingenjör [[Andreas Lagergren]], medan stationshus och banvaktarstugor ritades av arkitekt [[Karl Güettler]].<ref>[http://collectiveaccess.murberget.se/media/ylm_ca_system/images/3/9/4/83745_ca_object_representations_media_39487_original.pdf Bodil Mascher: Dokumentation av Timrå stationshus Timrå Vivsta 1:116, Kulturmiljöavdelningen, Rapportnummer 2010:13]</ref><ref>{{runeberg.org|nfcp|0086.html Güettler, Karl}}</ref> | ||
Staten hade från början, direkt eller indirekt, 65% av aktierna i Ostkustbanan AB. OKB ingick från 1927, tillsammans med [[Uppsala–Gävle Järnväg]] och [[Gävle–Ockelbo Järnväg]], i [[Trafikförbundet Uppsala–Norrland]]. Ingenjör Lagergren var [[verkställande direktör]] i Ostkustbanan AB och Trafikförbundet Uppsala–Norrland till 1929, då han efterträddes av ingenjör [[Erik von Friesen]]. [[Trafikchef]] var [[Adolf Lindquister]] (1927–1933). Den 1 augusti 1933 förstatligades OKB tillsammans med Uppsala–Gävle Järnväg. Elektrifierad drift öppnades på sträckan Gävle–Söderhamn den 23 mars 1953, Söderhamn–Hudiksvall den 28 november 1955, Hudiksvall–Sundsvall den 24 maj 1956 och Sundsvall–Härnösand den 27 maj 1957.<ref name="J99" /> | |||
== | Numera inkluderar Ostkustbanan delar av de traditionella [[Norra stambanan]] och Uppsala-Gävle Järnväg. Sträckningen mellan Sundsvall och Långsele via Härnösand heter idag [[Ådalsbanan]]. | ||
==Stockholm Central–Tomteboda== | |||
Närmast Stockholm Centralstation är trafiken intensiv. Öppnandet av [[Citybanan]] 2017 har dock minskat trafikmängden till mindre än hälften. Innan dess var det upp till 60 tåg per timme. Det finns en kort tunnel där (för att låta tåg från Centralens spår 1–8 komma in på rätt spår norrut utan att korsa pendeltågsspåren) varifrån man når spår 13-16, som dock används mindre efter Citybanans öppning. | |||
Förutom tåg till/från Uppsala/Arlanda/Märsta, går också tåg till/från Västerås och Bålsta, och dessutom fjärrtåg söderifrån som går till Norra Bantorget för att städas, och sedan tillbaka. | |||
<!-- Gammalt innan Citybanan öppnades | |||
Närmast Stockholm är trafiken väldigt intensiv. Det går så många tåg att det blivit trängsel på järnvägen, särskilt närmast Centralen, trots att det är 4-6 spår. På sträckan Centralen-Karlberg går det upp till 60 tåg per timme inklusive pendeltåg, mest i Sverige. Det finns en kort pendeltågstunnel där (för att låta tåg från Centralens spår 1-8 komma in på rätt spår norrut utan att korsa pendeltågsspåren). | Närmast Stockholm är trafiken väldigt intensiv. Det går så många tåg att det blivit trängsel på järnvägen, särskilt närmast Centralen, trots att det är 4-6 spår. På sträckan Centralen-Karlberg går det upp till 60 tåg per timme inklusive pendeltåg, mest i Sverige. Det finns en kort pendeltågstunnel där (för att låta tåg från Centralens spår 1-8 komma in på rätt spår norrut utan att korsa pendeltågsspåren). | ||
Förutom tåg till/från Uppsala/Arlanda/Märsta också går tåg till/från Västerås och Bålsta, och dessutom fjärrtåg söderifrån som går till Norra Bantorget för att städas, och sedan tillbaka. Man vill inte låta tåg gå söderut från den perrong de ankom söderifrån. De skulle då korsa pendeltågen vid "getingmidjan" söder om Centralen som har extremt tät trafik på bara två spår. | Förutom tåg till/från Uppsala/Arlanda/Märsta också går tåg till/från Västerås och Bålsta, och dessutom fjärrtåg söderifrån som går till Norra Bantorget för att städas, och sedan tillbaka. Man vill inte låta tåg gå söderut från den perrong de ankom söderifrån. De skulle då korsa pendeltågen vid "getingmidjan" söder om Centralen som har extremt tät trafik på bara två spår. | ||
--> | |||
==Tomteboda–Uppsala Central== | |||
Statsbanan Stockholm–Uppsala öppnades den 20 september 1866. Dubbelspår blev klart här 1908.<ref name=jarnvagnet>{{Webbref |url=http://www.jarnvag.net/banguide/stockholm-uppsala |titel=Stockholm-Uppsala |hämtdatum=20 maj 2019 |verk=jarnvag.net }}</ref> Det är numera fyra spår bredvid varandra Tomteboda–Skavstaby. Norr om Ulriksdal finns en tunnel som möjliggör för södergående tåg att planskilt korsa fyrspåret och nå [[Hagalunds bangård]]. Den 15 november 1991 tog kommunikationsminister [[Mats Odell]] det första spadtaget för utbyggnaden till fyrspår på sträckan Ulriksdal-Rosersberg, en utbyggnad som stod färdig till 1996.<ref name=jarnvagnet /><ref>{{Citation | last =Renvall | first =Rolf | date =1992-12-15 | title =Planbeskrivning D-032-25, Arlandabanan (del av ostkustbanan) | publisher =Sollentuna kommun | page =5}}</ref> I förstudien till utbyggnaden ingick möjligheten att ansluta Ostkustbanan till [[Mälarbanan]] genom en västlig förgrening norr om [[Rotebro (pendeltågsstation)|Rotebro station]].<ref>{{rapportref |titel=Förstudie Arlandabanan delen Ulriksdal-Rosersberg |utgivare=[[Banverket]] |sid=1, 5 |datum=maj 1989 }}</ref> Dessutom utreddes det för möjligheterna till en en fjärr- och regionaltågsstation i [[Häggvik]], kallad [[Stockholm Nord]], för att betjäna norra delarna av Stockholms län med denna typ av tågtrafik. För att hantera den väntade trafikeringen till Arlanda bedömdes sex spår behövas vid stationen. I slutändan kunde en överenskommelse om finansiering inte nås, och utredningen avslutades 1996 med en principöverenskommelse om att inkludera stationsmöjligheten i kommande planeringsunderlag för ett framtida genomförande.<ref>{{SOU |url = https://data.kb.se/datasets/2015/02/sou/1996/1996_118%28librisid_18213790%29.pdf |år = 1996 |nr = 118 |titel = Station Stockholm Nord Principöverenskommelse om en regional knutpunkt vid Häggvik i Sollentuna kommun |isbn = 9138203375 |issn = 0375-250X |utgivningsort = Stockholm |utgivare = Kommunikationsdepartementet |hämtdatum = 20 maj 2019}}</ref> I en utredning från december 2013 avfärdas en sådan stationsutbyggnad med anledning av att åtgärden inte ansågs vara samhällsekonomiskt lönsam.<ref>{{Webbref |url=https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11590/RelatedFiles/2013_142_stockholm_nord_och_syd_framtida_bytespunkter.pdf |titel=Stockholm Nord och Syd – framtida bytespunkter |hämtdatum=20 maj 2019 |år=2013 |månad=december |format=PDF |utgivare=[[Trafikverket]] |sid=6 }}</ref> [[Skavstaby]], som ligger strax norr om [[Upplands Väsby]], utgör förgreningspunkt i söder för [[Arlandabanan]] (färdigställd 1999) som en egen järnväg via flygplatsen, medan den äldre Ostkustbanan går via [[Märsta]]. [[Arlandabanan]]s norra förgreningspunkt med Ostkustbanan ligger i Myrbacken strax söder om [[Knivsta]]. Resterande del av Ostkustbanan mot Uppsala (cirka 15 km) är det dubbelspår. | |||
Mellan Uppsala och Myrbacken är trafiken i rusningstid såpass intensiv att kapacitetstaket vid vissa tidpunkter nås för vad dubbelspåret klarar av. Sträckan blir därför mycket störningskänslig, eftersom det är svårt att få plats för sena tåg. För att genomföra en långsiktig kapacitetshöjning på bansträckan krävs därför en utbyggnad av järnvägen. Denna sträcka planeras att byggas om till [[fyrspår]] med start år 2024.<ref>{{Webbref|url=https://mitti.se/nyheter/trafik/fyrspar-uppsala-byggas/|titel=Fyrspår till Uppsala börjar byggas 2024|hämtdatum=2019-10-26|utgivare=[[Mitt i]]|efternamn=Andersson|förnamn=Dennis|efternamn2=Palm|förnamn2=Jonas|datum=2018-06-03}}</ref> En omfattande ombyggnad av Uppsala C till ett nytt resecentrum stod färdig 2011 och utgör en förstärkning av kapaciteten genom Uppsala. Tillgängligheten och säkerheten för fotgängare och cyklister vid Uppsala C förbättrades avsevärt då järnvägsövergångar byggdes bort och ersattes med planskilda korsningar. | |||
På denna bandel går [[SJ 3000]] Stockholm–Sundsvall–Umeå, andra SJ-tåg till Dalarna, Gävle, Jämtland och övre Norrland, SJ [[Uppsalapendeln]] Stockholm–Uppsala, [[Stockholms pendeltåg]] Södertälje-Stockholm–Märsta och Tumba–Stockholm–Arlanda-Uppsala, samt [[Arlanda Express]] Stockholm–Arlanda. | |||
<gallery mode="packed"> | |||
Rallare. Arbete på dubbelspåret mellan Stockholm och Uppsala vid Alsike - Nordiska Museet - NMA.0036614.jpg|Arbete på dubbelspåret mellan Stockholm och Uppsala vid [[Alsike]], cirka 1900. | |||
Uppsalapendeln.jpg|Ostkustbanans fyrspår mot norr, sett från Rotebro med SJ Uppsalapendeln. | |||
Knivsta station 20190531 02.jpg|[[Storstockholms lokaltrafik|SLs]] pendeltåg vid ett stopp i [[Knivsta]]. | |||
</gallery> | |||
==Uppsala Central–Gävle Central== | |||
Mellan Uppsala och Gävle var det under många år, från banans öppnande till och med början av 1990-talet, enkelspår med mycket [[plankorsning]]ar och sträckvis en del kurvor. Sedan september 2017 är hela sträckan dubbelspårig och de allra flesta plankorsningar ombyggda till viadukter. Detta projekt pågick i tre etapper. Den första, och mest omfattande etappen inleddes 1991 och pågick till 1997 då dubbelspår byggdes mellan [[Samnan]] strax norr om [[Gamla Uppsala]] och [[Älvkarleö]]<ref>[https://jvgfoto.se/banor/ostkustbanan/uppsala-tierp/ jvgfoto.net - uppsala-tierp]</ref> samt mellan [[Bomansberget]] och [[Gävle centralstation]].<ref>[https://jvgfoto.se/banor/ostkustbanan/tierp-gavle/ jvgfoto.net - tierp-gavle]</ref> På de flesta delar av sträckan lades ett extra spår till bredvid enkelspårsbanan men en del kurvor rätades ut i samband med dubbelspårsutbyggnaden, detta skedde vid [[Tobo]], på en del av sträckan mellan [[Tierp]] och [[Mehedeby]], mellan Marma och Älvkarleö samt mellan Bomansberget och [[Sörby urfjäll]] söder om Gävle. Vid Tobo samt mellan Bomansberget och Sörby urfjäll byggde man en helt nya linjer. På de flesta ställen där spåret ursprungligen gick ligger [[Banvall|banvallarna]] kvar intakta med [[makadam]], men bland annat mellan Bomansberget och Järvsta går sedan 2002 en [[Gång- och cykelbana|cykelbana]] på den gamla banvallen.<ref>[http://www.historiskt.nu/normalsp/ugj/ugj_historik_00.html historiskt.nu - ugj historik]</ref><ref>[https://remtrack.blogspot.com/2017/11/fore-detta-jarnvagsviadukt-i-jarvsta.html remtrack.blogspot.org - järnvägsviadukt i järvsta]</ref> | |||
Den andra etappen inleddes 2002 och pågick till 2006 då dubbelspår byggdes mellan [[Uppsala centralstation]] och [[Löten]], mellan Älvkarleö och [[Skutskär]] samt mellan [[Furuvik]] och Bomansberget. Vid denna etapp rätades en kurva ut norr om Furuvik<ref>[http://remtrack.blogspot.com/2016/12/dubbelsparsbygge-mellan-furuvik-och.html remtrack.blogspot.com - dubbelspårsbygge mellan furuvik och bomansberget]</ref> och man flyttade även spåren någon meter ut från bebyggelsen då man byggde dubbelspår mellan [[Råbyvägen]] och Löten i Uppsala för att möjliggöra byggnationen av ett [[bullerskydd]]<ref>[https://jvgfoto.se/banor/ostkustbanan/uppsala-tierp/uppsala-c-loten/ jvgfoto.se - uppsala-c-löten]</ref>, i övrigt skedde inga ändringar i spårens sträckning. Vid Sträckan Uppsala C–Råbyvägen, där [[Dalabanan]] och Ostkustbanan tidigare endast var två parallella enkelspår, byggde man om till ett riktigt dubbelspår och flyttade då Dalabanans anslutning i Ostkustbanan längre fram dit där Dalabanan och Ostkustbanan går isär. | |||
Sträckan Skutskär–Furuvik byggdes ut till dubbelspår i en ny, rakare sträckning åren 2014 till 2016.<ref>[http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Uppsala/SkutskarFuruvik-dubbelspar/ Trafikverkets sida om dubbelspårsbygget Skutskär-Furuvik] {{Wayback|url=http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Uppsala/SkutskarFuruvik-dubbelspar/ |date=20150707155625 }}</ref> Detta dubbelspårsbygge beslutades på 1990-talet och skulle ha börjat byggas redan under 2002, men sköts upp ett antal gånger, bland annat på grund av att spårens från början tänkta sträckning skulle ha gått genom en gammal [[Soptipp|industritipp]], den så kallade Medoratippen, där det förekommer mycket [[miljögift]]er, däribland [[kvicksilver]].<ref>[https://www.gd.se/artikel/alvkarleby/missnojda-med-jarnvagsdragning gd.se - missnöjda med järnvägsdragning]</ref><ref>[https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6006560 sverigesradio.se - Flera fördelar när dubbelspåret är klart]</ref> Ett annat förslag blev då istället att lägga ett extra spår bredvid det befintliga enkelspåret, detta blev dock även det ett hinder, då det på vissa delar av sträckan inte fanns plats att räta ut kurvor eller lägga ut ett extra spår.<ref>[http://remtrack.blogspot.com/2015/10/den-nuvarnde-linjen-mellan-furuvik-och.html remtrack.blogspot.com - den-nuvarande-linjen-mellan-furuvik-och]</ref> Slutligen kunde man besluta om en helt ny sträckning, väster om den gamla och den från början tänkta sträckningen av dubbelspåret, och byggnationen kunde börja, över 10 år försenad. Det nya dubbelspåret invigdes 15 juni 2016. Det gamla spåret, som gick förbi [[Skutskärs bruk]], blev då överflödigt och revs därefter största delen upp, förutom en liten stump med [[stoppbock]] i norra änden som idag endast används av godståg som utdragsspår för växling och bara slutar några hundra meter norr om [[Skutskärs norra|Skutskärs gamla station]]. Den gamla banvallen är övrigt helt öde. | |||
På sträckan förbi Gamla Uppsala, runt 4 km, påbörjades bygge av dubbelspår 2013. Anledningen till att detta dubbelspår, som även det beslutades på 1990-talet, drog ut på tiden var mycket för att spåret gick genom en känslig arkeologisk miljö och även gick nära bebyggelsen i området, att lägga ett extraspår bredvid den gamla banan var ursprungligen på tal, men på grund av klagomål och [[överklagande]]n från boende i området så sköts även detta på framtiden. Till slut beslutades om att lägga spåren strax väster om bebyggelsen och, för att inte behöva korsa den känsliga miljön i Gamla Uppsala, så byggdes en 610 meter lång tunnel där spåren viker av åt öster. Denna tunnel stod klar 2016.<ref>{{webbref|efternamn=Karlsson|förnamn=Sanna|titel=Sista gjutningen av tunneln i Gamla Uppsala klar|url=http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sista-gjutningen-av-tunneln-i-gamla-uppsala-klar|utgivare=[[Sveriges Television]]|hämtdatum=15 juni 2016}}</ref> Den nya linjen öppnades i maj 2017 med ett spår i drift, samtidigt som det gamla enkelspåret revs upp. Därmed lades den allra sista fysiska sträckan med enkelspår mellan Uppsala och Gävle ned. Sista bomfällningarna vid de gamla plankorsningarna i Gamla Uppsala skedde under natten till den 8 maj.<ref>[https://www.uppsala.se/organisation-och-styrning/nyheter-och-pressmeddelanden/sista-bomfallningen-i-gamla-uppsala/ uppsala.se - sista bomfällningen i gamla uppsala]</ref> Dubbelspåret förbi Gamla Uppsala invigdes i sin helhet 17 september.<ref>{{webbref|titel=Välkommen till invigningen av Gamla Uppsala dubbelspår den 17 september!|url=http://www.trafikverket.se/nara-dig/Uppsala/projekt-i-uppsala-lan/Gamla-Uppsala/Nyheter/2017/valkommen-till-invigningen-av-gamla-uppsala-dubbelspar/|utgivare=[[Trafikverket]]|hämtdatum=5 september 2017}}</ref> Den gamla banvallen gjordes, efter att spåret rivits upp, till viss del om till [[utrymningsväg]] för järnvägstunneln. Från och med 2017 är i stort sett samtliga plankorsningar på sträckan Uppsala–Gävle ombyggda till planskilda korsningar, undantaget Sankt Persgatan och Sankt Olofsgatan i Uppsala där dock planering sedan 2018 pågår för att förbereda för planskilda korsningar. Arbetet påbörjas 2023 och beräknas vara helt klart 2026.<ref>[https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tunnelprojekt-skyndas-pa-byggstart-ett-ar-tidigare-an-beraknat trafikverket.se - uppsala-tunnelprojekt-skyndas-pa-byggstart-ett-ar-tidigare-an-beraknat]</ref> | |||
På denna bandel går [[SJ 3000]] | På denna bandel går [[SJ 3000]] Stockholm–Sundsvall–Umeå, [[SJ Intercity]] till (Tierp)–Gävle, [[nattåg]] till Kiruna/Narvik och Boden/Luleå, olika tåg till Östersund/Åre via Ljusdal eller Sundsvall samt [[Upptåget]] Uppsala–Gävle. | ||
= | <gallery mode="packed"> | ||
Fil:Ostkustbanan dalabanan 170725 01.jpg|Ostkustbanan norrut vid anslutningen till [[Dalabanan]]s sydöstra ändpunkt i [[Uppsala]], i korsningen med [[Sankt Olofsgatan]]. | |||
SJ2000 Gamla Uppsala.jpg|Ett [[X2000]]-tåg passerar Gamla Uppsala på det tidigare enkelspåret 2010. | |||
TrackTerminatorSkutskar.jpg|Stoppbock vid slutet av den kvarvarande delen av den gamla banan som gick förbi Skutskärs bruk. | |||
</gallery> | |||
==Gävle Central–Sundsvall Central== | |||
Precis norr om Gävle Centralstation är det ett kort dubbelspår där [[Norra stambanan]] och Ostkustbanan går parallellt. Efter [[Strömsbro]]/[[Stigslund]], där banorna går isär, är det dock enkelspår men med en del mötesspår. Förbättringar har gjorts med nya sträckningar, mest mellan [[Ljusne]] och [[Enånger]], med bland annat en av Sveriges längsta järnvägstunnlar, [[Norralatunneln]]. Dessa sträckningar byggdes under 1990-talet och innebar snabba genvägar med 200 km/h, där järnvägen varit extra krokig och gått omvägar. | |||
Det planeras fler och längre mötesspår på denna sträcka, och möjlighet för två tåg att samtidigt köra in på mötesspåren från var sitt håll. Särskilt på sträckan Söderhamn-Sundsvall där det, sedan [[Botniabanan]] stod klar 2010, en hel del godstrafik. Sedan 2015 planeras dubbelspårsbygge närmast Gävle och Sundsvall och så småningom hela resten av sträckan.<ref>[http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.3816660-trafikverket-vill-bygga-dubbelspar Trafikverket vill bygga dubbelspår]</ref> Man börjar längst i norr. Arbetet kommer att inledas med etappen Sundsvall-Dingersjö 2024<ref>[https://www.trafikverket.se/dingersjo-sundsvall Dingersjö - Sundsvall, dubbelspår]</ref> och sedan Dingersjö-Njurundabommen cirka 2025.<ref>[https://www.trafikverket.se/gavle-sundsvall-dubbelspar Gävle–Sundsvall, dubbelspår]</ref> Övriga sträckor påbörjas efter 2025. Längst gånget av dem är Enånger–Hudiksvall–Stegskogen. | |||
På denna bandel går SJ 3000 mot Sundsvall/Umeå, nattåg till Kiruna/Narvik och Boden/Luleå, olika tåg mot Östersund/Åre samt [[X-tåget]] Gävle–Sundsvall. | |||
<gallery mode="packed"> | |||
Gävle station perrong 2.jpg|Gävle station med ett museitåg med destination [[Järnvägsmuseet]]. | |||
Stromsbrostigslund2.jpg|Gränsen mellan stadsdelarna [[Strömsbro]] och [[Stigslund]] i [[Gävle]] där Ostkustbanan skiljs från [[Norra stambanan]] mitt på en [[Järnvägskorsning|järnvägsövergång]]. | |||
HotellHudiksvall6.JPG|miniatyr|Ostkustbanan passerar rakt igenom centrala [[Hudiksvall]]. | |||
</gallery> | |||
==Stationer och hållplatser under ''OKB''-tiden | ==Stationer och hållplatser under ''OKB''-tiden== | ||
{| | {| | ||
|- valign=top | |- valign=top | ||
| Rad 159: | Rad 188: | ||
* [http://www.jarnvag.net/banguide/uppsala-gavle järnväg.net - Ostkustbanan Uppsala-Gävle] | * [http://www.jarnvag.net/banguide/uppsala-gavle järnväg.net - Ostkustbanan Uppsala-Gävle] | ||
* [http://www.jarnvag.net/banguide/gavle-sundsvall järnväg.net - Ostkustbanan Gävle-Sundsvall] | * [http://www.jarnvag.net/banguide/gavle-sundsvall järnväg.net - Ostkustbanan Gävle-Sundsvall] | ||
* [http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sveriges-jarnvagsnat/Ostkustbanan/ Trafikverket - Ostkustbanan] | * [http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sveriges-jarnvagsnat/Ostkustbanan/ Trafikverket - Ostkustbanan] | ||
* [http://tagtidtabeller.resrobot.se Aktuella tidtabeller, se tabell nr 41, 43, 45 och 51] | * [http://tagtidtabeller.resrobot.se Aktuella tidtabeller, se tabell nr 41, 43, 45 och 51] | ||
Nuvarande version från 23 januari 2022 kl. 15.40
| Ostkustbanan | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Stockholms bangård | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Allmänt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Plats | Sverige | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sträcka | Stockholm–Sundsvall | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anslutande järnvägslinjer | Västra stambanan Värtabanan Mälarbanan Arlandabanan Dalabanan Godsbanan Örbyhus-Hallstavik Bomhusbanan Bergslagsbanan Norra stambanan Mittbanan Ådalsbanan | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Organisation | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ägare | Staten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Banoperatör | Trafikverket | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Trafikoperatör | SJ Arlanda Express Tågkompaniet (X-Trafik) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tekniska fakta | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Längd | 400 kilometer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Antal spår | 4 spår Stockholm-Skavstaby (Arlandabanan går parallellt Skavsta-Arlanda-Myrbacken) Dubbelspår Skavstaby-Gävle (förutom Svartbäcken - E4:an norr om Uppsala) Enkelspår Gävle-Sundsvall | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Spårvidd | 1435 millimeter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Största tillåtna axellast | 22,5 ton Stockholm - Uppsala, Gävle - Söderhamn, Hudiksvall - Sundsvall. 25 ton Uppsala - Gävle, Söderhamn - Hudiksvall. ton | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ATC | Ja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Fjärrblockering | Ja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hastighet | bitvis 200 km/h | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Elektrifierad | Ja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ostkustbanan är en järnväg mellan Stockholm och Sundsvall via Uppsala och Gävle. Dess längd är 400 km. Snabbtågen går dock 403 km, via Arlandabanan.
Historia
Ostkustbanan (OKB) byggdes ursprungligen som en enskild järnväg mellan Gävle i söder och Härnösand i norr, för vilken koncession beviljats den 12 augusti 1903. Banan öppnades i etapper; Stugsund–Ljusne den 2 december 1923, Hudiksvall–Iggesund den 6 september 1924, Härnösand–Sundsvall–Njurunda den 17 december 1925, Gävle–Ljusne den 1 november 1926 samt slutligen Söderhamn–Iggesund och Hudiksvall–Njurunda den 1 november 1927 (sträckan Söderhamn–Stugsund, vilken funnits sedan 1886 som en del av statsbanan Kilafors–Stugsund, hade inköpts från Statens Järnvägar 1916).[1] Banan byggdes under ledning av ingenjör Andreas Lagergren, medan stationshus och banvaktarstugor ritades av arkitekt Karl Güettler.[2][3]
Staten hade från början, direkt eller indirekt, 65% av aktierna i Ostkustbanan AB. OKB ingick från 1927, tillsammans med Uppsala–Gävle Järnväg och Gävle–Ockelbo Järnväg, i Trafikförbundet Uppsala–Norrland. Ingenjör Lagergren var verkställande direktör i Ostkustbanan AB och Trafikförbundet Uppsala–Norrland till 1929, då han efterträddes av ingenjör Erik von Friesen. Trafikchef var Adolf Lindquister (1927–1933). Den 1 augusti 1933 förstatligades OKB tillsammans med Uppsala–Gävle Järnväg. Elektrifierad drift öppnades på sträckan Gävle–Söderhamn den 23 mars 1953, Söderhamn–Hudiksvall den 28 november 1955, Hudiksvall–Sundsvall den 24 maj 1956 och Sundsvall–Härnösand den 27 maj 1957.[1]
Numera inkluderar Ostkustbanan delar av de traditionella Norra stambanan och Uppsala-Gävle Järnväg. Sträckningen mellan Sundsvall och Långsele via Härnösand heter idag Ådalsbanan.
Stockholm Central–Tomteboda
Närmast Stockholm Centralstation är trafiken intensiv. Öppnandet av Citybanan 2017 har dock minskat trafikmängden till mindre än hälften. Innan dess var det upp till 60 tåg per timme. Det finns en kort tunnel där (för att låta tåg från Centralens spår 1–8 komma in på rätt spår norrut utan att korsa pendeltågsspåren) varifrån man når spår 13-16, som dock används mindre efter Citybanans öppning.
Förutom tåg till/från Uppsala/Arlanda/Märsta, går också tåg till/från Västerås och Bålsta, och dessutom fjärrtåg söderifrån som går till Norra Bantorget för att städas, och sedan tillbaka.
Tomteboda–Uppsala Central
Statsbanan Stockholm–Uppsala öppnades den 20 september 1866. Dubbelspår blev klart här 1908.[4] Det är numera fyra spår bredvid varandra Tomteboda–Skavstaby. Norr om Ulriksdal finns en tunnel som möjliggör för södergående tåg att planskilt korsa fyrspåret och nå Hagalunds bangård. Den 15 november 1991 tog kommunikationsminister Mats Odell det första spadtaget för utbyggnaden till fyrspår på sträckan Ulriksdal-Rosersberg, en utbyggnad som stod färdig till 1996.[4][5] I förstudien till utbyggnaden ingick möjligheten att ansluta Ostkustbanan till Mälarbanan genom en västlig förgrening norr om Rotebro station.[6] Dessutom utreddes det för möjligheterna till en en fjärr- och regionaltågsstation i Häggvik, kallad Stockholm Nord, för att betjäna norra delarna av Stockholms län med denna typ av tågtrafik. För att hantera den väntade trafikeringen till Arlanda bedömdes sex spår behövas vid stationen. I slutändan kunde en överenskommelse om finansiering inte nås, och utredningen avslutades 1996 med en principöverenskommelse om att inkludera stationsmöjligheten i kommande planeringsunderlag för ett framtida genomförande.[7] I en utredning från december 2013 avfärdas en sådan stationsutbyggnad med anledning av att åtgärden inte ansågs vara samhällsekonomiskt lönsam.[8] Skavstaby, som ligger strax norr om Upplands Väsby, utgör förgreningspunkt i söder för Arlandabanan (färdigställd 1999) som en egen järnväg via flygplatsen, medan den äldre Ostkustbanan går via Märsta. Arlandabanans norra förgreningspunkt med Ostkustbanan ligger i Myrbacken strax söder om Knivsta. Resterande del av Ostkustbanan mot Uppsala (cirka 15 km) är det dubbelspår.
Mellan Uppsala och Myrbacken är trafiken i rusningstid såpass intensiv att kapacitetstaket vid vissa tidpunkter nås för vad dubbelspåret klarar av. Sträckan blir därför mycket störningskänslig, eftersom det är svårt att få plats för sena tåg. För att genomföra en långsiktig kapacitetshöjning på bansträckan krävs därför en utbyggnad av järnvägen. Denna sträcka planeras att byggas om till fyrspår med start år 2024.[9] En omfattande ombyggnad av Uppsala C till ett nytt resecentrum stod färdig 2011 och utgör en förstärkning av kapaciteten genom Uppsala. Tillgängligheten och säkerheten för fotgängare och cyklister vid Uppsala C förbättrades avsevärt då järnvägsövergångar byggdes bort och ersattes med planskilda korsningar.
På denna bandel går SJ 3000 Stockholm–Sundsvall–Umeå, andra SJ-tåg till Dalarna, Gävle, Jämtland och övre Norrland, SJ Uppsalapendeln Stockholm–Uppsala, Stockholms pendeltåg Södertälje-Stockholm–Märsta och Tumba–Stockholm–Arlanda-Uppsala, samt Arlanda Express Stockholm–Arlanda.
Arbete på dubbelspåret mellan Stockholm och Uppsala vid Alsike, cirka 1900.
Uppsala Central–Gävle Central
Mellan Uppsala och Gävle var det under många år, från banans öppnande till och med början av 1990-talet, enkelspår med mycket plankorsningar och sträckvis en del kurvor. Sedan september 2017 är hela sträckan dubbelspårig och de allra flesta plankorsningar ombyggda till viadukter. Detta projekt pågick i tre etapper. Den första, och mest omfattande etappen inleddes 1991 och pågick till 1997 då dubbelspår byggdes mellan Samnan strax norr om Gamla Uppsala och Älvkarleö[10] samt mellan Bomansberget och Gävle centralstation.[11] På de flesta delar av sträckan lades ett extra spår till bredvid enkelspårsbanan men en del kurvor rätades ut i samband med dubbelspårsutbyggnaden, detta skedde vid Tobo, på en del av sträckan mellan Tierp och Mehedeby, mellan Marma och Älvkarleö samt mellan Bomansberget och Sörby urfjäll söder om Gävle. Vid Tobo samt mellan Bomansberget och Sörby urfjäll byggde man en helt nya linjer. På de flesta ställen där spåret ursprungligen gick ligger banvallarna kvar intakta med makadam, men bland annat mellan Bomansberget och Järvsta går sedan 2002 en cykelbana på den gamla banvallen.[12][13]
Den andra etappen inleddes 2002 och pågick till 2006 då dubbelspår byggdes mellan Uppsala centralstation och Löten, mellan Älvkarleö och Skutskär samt mellan Furuvik och Bomansberget. Vid denna etapp rätades en kurva ut norr om Furuvik[14] och man flyttade även spåren någon meter ut från bebyggelsen då man byggde dubbelspår mellan Råbyvägen och Löten i Uppsala för att möjliggöra byggnationen av ett bullerskydd[15], i övrigt skedde inga ändringar i spårens sträckning. Vid Sträckan Uppsala C–Råbyvägen, där Dalabanan och Ostkustbanan tidigare endast var två parallella enkelspår, byggde man om till ett riktigt dubbelspår och flyttade då Dalabanans anslutning i Ostkustbanan längre fram dit där Dalabanan och Ostkustbanan går isär.
Sträckan Skutskär–Furuvik byggdes ut till dubbelspår i en ny, rakare sträckning åren 2014 till 2016.[16] Detta dubbelspårsbygge beslutades på 1990-talet och skulle ha börjat byggas redan under 2002, men sköts upp ett antal gånger, bland annat på grund av att spårens från början tänkta sträckning skulle ha gått genom en gammal industritipp, den så kallade Medoratippen, där det förekommer mycket miljögifter, däribland kvicksilver.[17][18] Ett annat förslag blev då istället att lägga ett extra spår bredvid det befintliga enkelspåret, detta blev dock även det ett hinder, då det på vissa delar av sträckan inte fanns plats att räta ut kurvor eller lägga ut ett extra spår.[19] Slutligen kunde man besluta om en helt ny sträckning, väster om den gamla och den från början tänkta sträckningen av dubbelspåret, och byggnationen kunde börja, över 10 år försenad. Det nya dubbelspåret invigdes 15 juni 2016. Det gamla spåret, som gick förbi Skutskärs bruk, blev då överflödigt och revs därefter största delen upp, förutom en liten stump med stoppbock i norra änden som idag endast används av godståg som utdragsspår för växling och bara slutar några hundra meter norr om Skutskärs gamla station. Den gamla banvallen är övrigt helt öde.
På sträckan förbi Gamla Uppsala, runt 4 km, påbörjades bygge av dubbelspår 2013. Anledningen till att detta dubbelspår, som även det beslutades på 1990-talet, drog ut på tiden var mycket för att spåret gick genom en känslig arkeologisk miljö och även gick nära bebyggelsen i området, att lägga ett extraspår bredvid den gamla banan var ursprungligen på tal, men på grund av klagomål och överklaganden från boende i området så sköts även detta på framtiden. Till slut beslutades om att lägga spåren strax väster om bebyggelsen och, för att inte behöva korsa den känsliga miljön i Gamla Uppsala, så byggdes en 610 meter lång tunnel där spåren viker av åt öster. Denna tunnel stod klar 2016.[20] Den nya linjen öppnades i maj 2017 med ett spår i drift, samtidigt som det gamla enkelspåret revs upp. Därmed lades den allra sista fysiska sträckan med enkelspår mellan Uppsala och Gävle ned. Sista bomfällningarna vid de gamla plankorsningarna i Gamla Uppsala skedde under natten till den 8 maj.[21] Dubbelspåret förbi Gamla Uppsala invigdes i sin helhet 17 september.[22] Den gamla banvallen gjordes, efter att spåret rivits upp, till viss del om till utrymningsväg för järnvägstunneln. Från och med 2017 är i stort sett samtliga plankorsningar på sträckan Uppsala–Gävle ombyggda till planskilda korsningar, undantaget Sankt Persgatan och Sankt Olofsgatan i Uppsala där dock planering sedan 2018 pågår för att förbereda för planskilda korsningar. Arbetet påbörjas 2023 och beräknas vara helt klart 2026.[23]
På denna bandel går SJ 3000 Stockholm–Sundsvall–Umeå, SJ Intercity till (Tierp)–Gävle, nattåg till Kiruna/Narvik och Boden/Luleå, olika tåg till Östersund/Åre via Ljusdal eller Sundsvall samt Upptåget Uppsala–Gävle.
Ostkustbanan norrut vid anslutningen till Dalabanans sydöstra ändpunkt i Uppsala, i korsningen med Sankt Olofsgatan.
Ett X2000-tåg passerar Gamla Uppsala på det tidigare enkelspåret 2010.
Gävle Central–Sundsvall Central
Precis norr om Gävle Centralstation är det ett kort dubbelspår där Norra stambanan och Ostkustbanan går parallellt. Efter Strömsbro/Stigslund, där banorna går isär, är det dock enkelspår men med en del mötesspår. Förbättringar har gjorts med nya sträckningar, mest mellan Ljusne och Enånger, med bland annat en av Sveriges längsta järnvägstunnlar, Norralatunneln. Dessa sträckningar byggdes under 1990-talet och innebar snabba genvägar med 200 km/h, där järnvägen varit extra krokig och gått omvägar.
Det planeras fler och längre mötesspår på denna sträcka, och möjlighet för två tåg att samtidigt köra in på mötesspåren från var sitt håll. Särskilt på sträckan Söderhamn-Sundsvall där det, sedan Botniabanan stod klar 2010, en hel del godstrafik. Sedan 2015 planeras dubbelspårsbygge närmast Gävle och Sundsvall och så småningom hela resten av sträckan.[24] Man börjar längst i norr. Arbetet kommer att inledas med etappen Sundsvall-Dingersjö 2024[25] och sedan Dingersjö-Njurundabommen cirka 2025.[26] Övriga sträckor påbörjas efter 2025. Längst gånget av dem är Enånger–Hudiksvall–Stegskogen.
På denna bandel går SJ 3000 mot Sundsvall/Umeå, nattåg till Kiruna/Narvik och Boden/Luleå, olika tåg mot Östersund/Åre samt X-tåget Gävle–Sundsvall.
Gävle station med ett museitåg med destination Järnvägsmuseet.
Gränsen mellan stadsdelarna Strömsbro och Stigslund i Gävle där Ostkustbanan skiljs från Norra stambanan mitt på en järnvägsövergång.
Ostkustbanan passerar rakt igenom centrala Hudiksvall.
Stationer och hållplatser under OKB-tiden
|
Se även
Referenser
- ↑ 1,0 1,1 Järnvägsdata 1999, utgiven av Svenska Järnvägsklubben 1999, ISBN 91-85098-85-X, sid. 150f.
- ↑ Bodil Mascher: Dokumentation av Timrå stationshus Timrå Vivsta 1:116, Kulturmiljöavdelningen, Rapportnummer 2010:13
- ↑ Güettler, Karl i Nordisk familjebok (andra upplagans supplement, 1924)
- ↑ 4,0 4,1 ”Stockholm-Uppsala”. jarnvag.net. http://www.jarnvag.net/banguide/stockholm-uppsala. Läst 20 maj 2019.
- ↑ Renvall, Rolf (1992-12-15), Planbeskrivning D-032-25, Arlandabanan (del av ostkustbanan), Sollentuna kommun, s. 5
- ↑ (maj 1989). "Förstudie Arlandabanan delen Ulriksdal-Rosersberg". Banverket. 1, 5.
- ↑ Mall:SOU
- ↑ ”Stockholm Nord och Syd – framtida bytespunkter” (PDF). Trafikverket. december 2013. sid. 6. https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11590/RelatedFiles/2013_142_stockholm_nord_och_syd_framtida_bytespunkter.pdf. Läst 20 maj 2019.
- ↑ Andersson, Dennis; Palm, Jonas (3 juni 2018). ”Fyrspår till Uppsala börjar byggas 2024”. Mitt i. https://mitti.se/nyheter/trafik/fyrspar-uppsala-byggas/. Läst 26 oktober 2019.
- ↑ jvgfoto.net - uppsala-tierp
- ↑ jvgfoto.net - tierp-gavle
- ↑ historiskt.nu - ugj historik
- ↑ remtrack.blogspot.org - järnvägsviadukt i järvsta
- ↑ remtrack.blogspot.com - dubbelspårsbygge mellan furuvik och bomansberget
- ↑ jvgfoto.se - uppsala-c-löten
- ↑ Trafikverkets sida om dubbelspårsbygget Skutskär-Furuvik Arkiverad 7 juli 2015 hämtat från the Wayback Machine.
- ↑ gd.se - missnöjda med järnvägsdragning
- ↑ sverigesradio.se - Flera fördelar när dubbelspåret är klart
- ↑ remtrack.blogspot.com - den-nuvarande-linjen-mellan-furuvik-och
- ↑ Karlsson, Sanna. ”Sista gjutningen av tunneln i Gamla Uppsala klar”. Sveriges Television. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sista-gjutningen-av-tunneln-i-gamla-uppsala-klar. Läst 15 juni 2016.
- ↑ uppsala.se - sista bomfällningen i gamla uppsala
- ↑ ”Välkommen till invigningen av Gamla Uppsala dubbelspår den 17 september!”. Trafikverket. http://www.trafikverket.se/nara-dig/Uppsala/projekt-i-uppsala-lan/Gamla-Uppsala/Nyheter/2017/valkommen-till-invigningen-av-gamla-uppsala-dubbelspar/. Läst 5 september 2017.
- ↑ trafikverket.se - uppsala-tunnelprojekt-skyndas-pa-byggstart-ett-ar-tidigare-an-beraknat
- ↑ Trafikverket vill bygga dubbelspår
- ↑ Dingersjö - Sundsvall, dubbelspår
- ↑ Gävle–Sundsvall, dubbelspår
Vidare läsning
- Affärsplan Nya Ostkustbanan: underlag för fortsatt utredningsarbete. [Sverige. 2011. Libris länk
- Andersson, Fredrik (2006). ”Bland kungar, kurorter och kommunalmän: regionalt intressegruppsarbete kring ett enskilt järnvägsprojekt runt sekelskiftet 1900”. "Bäste broder!" : nätverk, entreprenörskap och innovation i svenskt näringsliv (2006): sid. 96-123, 17 ref.. Libris 10274166
- Andersson, Fredrik (2006). ”Penningutpressare, järnvägspolitiker och järnvägsbyggare: den regionala intressegruppen kring Ostkustbanan 1897-1904”. Historisk tidskrift (Stockholm) 2006(126):3,: sid. [453]-470. 0345-469X. ISSN 0345-469X. Libris 10226441
- Anrick, Carl Julius (1930). Strandhugg från Ostkustbanan. Stockholm. Libris länk
- Från Mälaren till Ångermanälven över Uppsala-Gävle järnväg och Ostkustbanan. Stockholm. 1927. Libris länk
- Ostkustbanan 1927-1977: en kort historik och några minnen : skriften utg. i samband med Ostkustbanans 50-årsjubileum. Svenska järnvägsklubbens skriftserie, 0346-8658 ; 24. Stockholm: Sv. järnvägsklubben. 1977. Libris länk. ISBN 91-85098-24-8
- Ostkustbanekommittén (1922). Betänkande i fråga om plan för utförande av Ostkustbanan m.m. Stockholm: Nord. bokh. Libris länk
- Stenberger, Mårten (1930). Ostkustbanan: Gävle-Härnösand. Stockholm: Centraltr. Libris länk
Externa länkar
- järnväg.net - Ostkustbanan Stockholm-Uppsala
- järnväg.net - Ostkustbanan Uppsala-Gävle
- järnväg.net - Ostkustbanan Gävle-Sundsvall
- Trafikverket - Ostkustbanan
- Aktuella tidtabeller, se tabell nr 41, 43, 45 och 51
- Region Uppsala om kapacitetsproblem på Ostkustbanan
| ||||||||
