Uppsalapendeln
Uppsalapendeln | |||
![]() Två Uppsalapendlar möts i Märsta. | |||
Allmänt | |||
---|---|---|---|
Plats | ![]() Stockholm Uppsala | ||
Antal hållplatser | 4 | ||
Turtäthet | 1-5 tåg/timme | ||
Organisation | |||
Banoperatör | Trafikverket | ||
Trafikoperatör | SJ AB | ||
Tekniska fakta | |||
Banlängd | 66 kilometer | ||
Elektrifierad | Ja | ||
|

Uppsalapendeln är SJ:s regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala. Det stora antalet resande och turtätheten gör den till en av Sveriges mest trafikerade järnvägsförbindelser. De flesta av tågen stannar även i Knivsta och Märsta. Uppsalapendeln körs dels med traditionella loktåg, dels med X40-tåg ("dubbeldäckare").
I begreppet "Uppsalapendeln" inkluderas inte de pendeltåg mellan Uppsala och Stockholm, som infördes av Storstockholms lokaltrafik (SL) 2012.
Historia
Förhistoria
Det som då kallades Norra stambanan öppnades för trafik sträckan Stockholm N-Uppsala C redan 1866 och utökades till dubbelspårsdrift 1908. Järnvägen, som idag kallas Ostkustbanan, elektrifierades 1926-1934.[1]
Den moderna Uppsalapendeln
Man kan säga att dagens Uppsalapendel grundades 1968, då det relativt nybildade SL övertog Stockholms pendeltåg och startade pendeltågstrafik på sträckan Stockholm-Märsta, något som ledde till att Uppsalapendeln bara behövde göra uppehåll i Märsta och Knivsta. Detta förkortade restiderna avsevärt. Under slutet av 80-talet och början av 90-talet körde man med ett Rc-lok i ena änden och med en AFM7 (manövervagn) i andra änden men idag kör man istället med två Rc-lok, ett i vardera änden.[1]
Trafikvolym
Det går (hösten 2018) 1-5 tåg/timme per riktning, och de flesta stannar i Knivsta och Märsta (med byte till Stockholms pendeltåg). Dessutom går SL pendeltåg från Uppsala via Knivsta och Arlanda[2][3] samt mer långväga SJ-tåg på sträckan (de som ska till eller kommer från platser norr eller nordväst om Uppsala), vilka oftast går via Arlanda (och inte stannar i Knivsta och Märsta). Totalt går cirka 50 tåg/dag i varje riktning (oräknat SJ Snabbtåg som inte är avsett för lokala resor Stockholm-Uppsala). Sedan 2017 går det dessutom några direkttåg, som inte stannar i vare sig Knivsta eller Märsta. Dessa tar cirka 30 minuter mellan Uppsala och Stockholm.[4]
År 2009 var totala antalet (oavsett färdmedel) dagliga inpendlare till Uppsala kommun 17 152 och utpendlare 21 259 enligt Statistiska centralbyrån.[5]
Banverkets preliminära statistik för 2006 var cirka 12 000 påstigande respektive 13 000 avstigande per dag på Uppsala C (inklusive X2000),[uppdatering behövs], inkluderat pendlare och övriga tågresenärer.
Referenser
- ↑ 1,0 1,1 Järnväg.net, Banguiden - Ostkustbanan
- ↑ ”Arkiverade kopian”. Arkiverad från originalet den 2 februari 2014. https://archive.is/20140202135924/http://www.tim.se/aktuellt/nyheter/2012-11-26-res-med-tim-uppsala-stockholm.html. Läst 2 februari 2014.
- ↑ Tidtabell för linje 51, Stockholm-Uppsala (pdf)
- ↑ svt.se - 30 minuter mellan stockholm och uppsala med nya direkttåg
- ↑ SCB:s statistik över arbetskraftspendling Arkiverad 8 augusti 2011 hämtat från the Wayback Machine.
|