Bergslagsbanan

Från Järnvägsdata
Bergslagsbanan
Regina2.JPG
Reginatåg på väg österut från Falun
Allmänt
PlatsSverige
SträckaKil/Frövi - Gävle C
Anslutande järnvägslinjerVärmlandsbanan
Fryksdalsbanan
Norge/Vänerbanan
Inlandsbanan
Mälarbanan
Godsstråket genom Bergslagen
Bergslagspendeln
Dalabanan
Grycksbobanan
Norra stambanan
Ostkustbanan
Organisation
Invigd1877 (Kil-Ställdalen)
1879 (Hela sträckan)
ÄgareStaten
BanoperatörTrafikverket
TrafikoperatörSJ
Tågkompaniet
Green Cargo
TGOJ
Tågåkeriet i Bergslagen
Tekniska fakta
LängdHela sträckan 478 kilometer
Frövi-Gävle 262 kilometer
Kil-Gävle 337 kilometer
Antal spårEnkelspår med mötesspår
Dubbelspår Grängesberg-Ställdalen & Hagaström-Gävle
Spårvidd1 435 millimeter (normalspår)
Största tillåtna axellast25 ton
ATCJa (Förutom Kil-Ställdalen)
FjärrblockeringJa (Förutom Kil-Ställdalen)
Hastighet140 km/h
ElektrifieradJa
Linjekarta
Straight track
Ostkustbanan mot Uppsala CStockholm C
Station on track
0 Gävle C
Junction both to and from right
Ostkustbanan mot SöderhamnHärnösand och
Straight track
Norra stambanan mot OckelboÅnge
Unknown BSicon "PSL"
9 Norra Valbo
Unknown BSicon "PSL"
16 Forsbacka
Station on track
23 Sandviken
Unknown BSicon "PSL"
32 Kungsgården
Junction from right
Norra stambanan mot OckelboÅnge
Station on track
37 Storvik
Junction to left
Godsstråket genom Bergslagen mot Mjölby
Unknown BSicon "PSL"
48 Granstanda
Station on track
54 Hofors
Unknown BSicon "PSL"
65 Långsjön
Unknown BSicon "PSL"
74 Ryggen
Unknown BSicon "PSL"
87 Korsnäs
Station on track
91 Falun C
Junction to right
Grycksbobanan mot Grycksbo
Unknown BSicon "PSL"
99 Hinsnoret
Unknown BSicon "PSL"
108 Ornäs
Junction from right
Dalabanan mot Mora
Station on track
115 Borlänge C
Junction to left
Dalabanan mot Avesta KrylboUppsala C
Unknown BSicon "PSL"
123 Sellnäs
Unknown BSicon "PSL"
134 Ulvshyttan
Enter and exit short tunnel
 Rämshyttetunneln 167 m
Unknown BSicon "PSL"
152 Gräsberg
Station on track
161 Ludvika
Junction to left
Bergslagspendeln mot Fagersta CKolbäck
Unknown BSicon "PSL"
169 Klenshyttan
Station on track
176 GrängesbergGg
Junction from left Junction to right
178 Grängesbergs Malmbangård, GBBJGgm
Track turning left Unknown BSicon "KRZu" Track turning from right
Straight track Straight track
Hörkenspåret, Silverhöjdsspåret
Junction from left Track turning right
Station on track
196 Ställdalen
Track turning from left Junction to right
Straight track Station on track
204 KopparbergKpg
Straight track Unknown BSicon "PSL"
215 RällsåRlå
Straight track Station on track
225 StoråSr
Straight track Station on track
240 LindesbergLd
Straight track Unknown BSicon "PSL"
249 VedevågVdv
Straight track Junction to left Track turning from right
Straight track Junction from left Unknown BSicon "KRZu"
Godsstråket genom Bergslagen mot Storvik
Straight track Junction from left Unknown BSicon "ABZ3lf"
Mälarbanan mot Stockholm
Straight track Station on track
262 FröviFv
Straight track Track turning left
Godsstråket genom Bergslagen mot Mjölby
Unknown BSicon "eABZrg"
Nora Bergslags Järnväg mot Gyttorp
Station on track
217 Bredsjö
Station on track
234 Hällefors
Station on track
242 Grythyttan
Non-passenger station/depot on track
Enter and exit short tunnel
 Lokatunneln 159 m
Junction both to and from left Station on transverse track
267 Nykroppa; Inlandsbanan mot Kristinehamn
Non-passenger station/depot on track
Hornkullen
Junction to right
Daglösen; Inlandsbanan mot Persberg
Enter and exit short tunnel
 Mölnbackatunneln 156 m
Junction from left
Värmlandsbanan mot KarlstadLaxå
Station on track
336 Kil
Junction to left
Norge/Vänerbanan mot MellerudGöteborg
Junction to right
Fryksdalsbanan mot Torsby
Straight track
Värmlandsbanan mot KongsvingerOslo
Teckenförklaring

Bergslagsbanan är Trafikverkets namn på järnvägarna GävleFalunStälldalenKil och StälldalenFrövi. I dagligt tal och av historiska skäl brukar även järnvägen Kil–Göteborg, som Trafikverket kallar Norge/Vänerbanan, inräknas.

Historik

Karta över banan i Göteborg C.

Bergslagsbanans huvudlinje byggdes mellan år 1855 och år 1879 av de enskilda järnvägsbolagen Gävle-Dala Järnväg och Bergslagernas Järnvägar. Den byggdes mest för godstrafikens skull och man passerade utanför vissa viktiga städer, som Filipstad, Karlstad och Vänersborg, delvis beroende på vilka städer och kommuner som köpte aktier i bolaget.

Silverhöjdsspåret och sträckan Ställdalen–Frövi byggdes av Frövi-Ludvika Järnväg, och övertogs 1925 av TGOJ. Nollpunkten för längdmätningen på TGOJ-delen är mitt för stationshuset i Frövi och ökar norrut. Avstånden längs sträckan skyltas med tal som är 400 högre än avståndet från Frövi, eftersom sträckan tillhörde TGOJ:s fjärde banområde. Till exempel ska km 410 tolkas: Fjärde banområdet inom TGOJ, kilometer 10.

13 januari 1956 inträffade en svår tågolycka mellan en motorvagn och ett malmtåg strax söder om Ställdalen vilken resulterade i att 20 personer (många skolungdomar) omkom i olyckan. Ett minnesmärke avtäcktes på olycksplatsen 2006, 50 år efter olyckan.

De tidigare signalställverken av relätyp på TGOJ-delen var för Sverige en ovanlig modell, Siemens DrS2. TGOJ köpte in ställverken från Siemens då man ansåg att den inhemska leverantören inte kunde leverera den anläggning man önskade. Nästan all signalutrustning köptes från Siemens: ställverk, vägskyddsanläggningar, signaler, växeldriv och bomdriv. Ställverken anpassades för svenska förhållanden och föreskrifter, dock skiljde sig signalbilderna åt mellan TGOJ och dåvarande SJ.

År 1990 ändrade dåvarande Banverket namngivningen på många järnvägar och Bergslagsbanan fick då bli sträckan Gävle–Kil/Frövi, medan Kil–Göteborg (tillsammans med Kornsjö–Göteborg) fick heta Norge/Vänerbanan.

Standard

Banan är enkelspårig med undantag för sträckorna GävleHagaström och GrängesbergStälldalen. På den sistnämnda sträckan bildar Silverhöjdsspåret, en före detta TGOJ-linje, ett funktionellt dubbelspår tillsammans med den ordinarie linjen på Hörkenspåret. Innan signalställverken byttes ut 2002 kallades linjerna TGOJ-spåret respektive SJ-spåret eller BJ-spåret.

Silverhöjdsspåret har betydligt lägre standard än den fortsatta TGOJ-linjen till Frövi; bland annat har det inte svetsade skarvar, så där hör man fortfarande tågets dunkande när hjulen åker över skarvarna. Standarden beror på att Silverhöjdsspåret under flera år låg i träda, utan trafikering då trafikvolymen rymdes på parallellsträckan över Hörken. Bron vid Viludden där Hörkenspåret och Silverhöjdsspåret korsas är gjord för att två spår ska få plats under den, detta var ett krav från den dåvarande banförvaltningen. Hela TGOJ-sträckan Grängesberg–Frövi är gammal vilket medför kurvor och backar, vilket i sin tur ger låg hastighet. Största backen är den norr om Ställdalen.

Trafik

Sträckan Gävle–Falun–Ställdalen–Frövi har persontrafik inom Tåg i Bergslagen. De genomgående tågen fortsätter till Örebro, Hallsberg och Mjölby. Mellan Falun och Borlänge tillkommer också SJ-tåg mot Stockholm. Värmlandstrafiks persontrafik Ludvika–Ställdalen–Nykroppa(–Kristinehamn-Karlstad) lades ned 2011. Sedan 2012 bedriver Tågab persontrafik på sträckan Falun-Ludvika-Ställdalen-Nykroppa-Kristinehamn-Karlstad/Skövde-Göteborg.[1]Sträckan Nykroppa–Kil har endast godstrafik. Bergslagsbanan är ett ganska viktigt godsstråk för trafik Bergslagen–Göteborg.

Galleri

Se även

Referenser

Noter

Externa länkar