Ystad-Gärsnäs Järnväg

Från Järnvägsdata
Ystad-Gärsnäs Järnväg
Borrby_001.jpg
Allmänt
LänSkåne län vapen.svg Skåne län
Län gamla indelningenKristianstad län vapen.svg Kristianstads län
Malmöhus län vapen.svg Malmöhus län
LandskapSkåne vapen.svg Skåne
SträckaKöpingebro-Gärsnäs
Anslutande järnvägslinjerYstad-Eslövs Järnväg
Simrishamn–Tomelilla Järnväg
Gärsnäs-S:t Olofs Järnväg
Organisation
Invigd1894
Avstängd1984
ÄgareYstads stad 1929-1941
Svenska staten 1941-
BanoperatörYstad-Eslövs Järnväg 1894-1941
Statens Järnvägar 1941-
Tekniska fakta
Längd28 kilometer
Antal spårenkelspår
Spårvidd1435 millimeter (normalspår)
Största lutning11,1 
Minsta kurvradie300
Hastighet40 km/h
Linjekarta
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
27,261 Gärsnäs
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZrf"
27,261 Till Tomelilla Bandel 634
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
27,593 Gärsnäs BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
30,063 Östra Herrestad HP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
32,354 Hammenhög
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
32,58 Hammenhög BV
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
35,652 Blästorp HP
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
38,183 Borrby BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
38,365 Borrby
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
40,673 Tuvorna HP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
42,97 Löderup BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
43,06 Löderup
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
45,850 Hedvigsdal BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
46,042 Hedvigsdal
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
48,550 Glemmingebro BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
48,802 Glemmingebro
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
50,750 Kvidal BV
Unknown BSicon "exBST"
xx,xxx Banvaktsstuga BV
Unknown BSicon "exHST"
52,3 Köpingsberg HP
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZlg"
Till Tomelilla Bandel 621
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
55,144 Köpingebro
Unknown BSicon "exLSTR"
Till Ystad Bandel 621

Ystad–Gärsnäs Järnväg var en normalspårig 1435 mm järnväg från Köpingebro vid Ystad-Eslövs Järnväg över Österlen till Gärsnäs vid Simrishamn–Tomelilla Järnväg. Järnvägen är nedlagd och uppriven.

Historia

Efter öppnandet av Ystad-Eslövs Järnväg 1865 diskuterades en järnväg mellan Svenstorp över Hammenhög till Simrishamn men det fanns inte tillräckligt med investerare. I början av 1890-talet tillsattes en kommitté i Ystad som den 27 maj 1892 fick koncession för en järnväg från en nybyggd station vid Köpingebro på Ystad-Eslövs Järnväg till Gärsnäs på Simrishamn-Tomelilla Järnväg. Bolaget bildades den 12 april 1893 och aktier tecknades för 404 300 kronor varav sju landskommuner i Kristianstads län tecknade för 135 000 kronor.[1][2]

Järnvägsbygget startade 1893 och banan öppnade för allmän trafik den 5 oktober 1894. Byggkostnaden var 800 000 kronor. Det skedde inga större förändringar förutom att det byggdes nya rundspår och stickspår vid en del stationer.[3][4]

Utfarten från Köpingebro flyttades 1921 från linjen omkring en kilometer från stationen till en växel inom stationen.[5] Kraftigare räls ersatte originalrälsen 1922 och hastigheten höjdes till 60 kilometer i timmen som för rälsbussar senare höjdes till 90 kilometer i timmen.

Ystad–Gärsnäs Järnväg köpte Gärsnäs-S:t Olofs Järnväg den 1 september 1905 för 300 000 kronor. Gärsnäs-S:t Olofs Järnväg öppnad 1902 var en förlängning av Ystad–Gärsnäs Järnväg till S:t Olof vid Ystad-Brösarps Järnväg. De sammanslagna järnvägarna fick namnet Ystad-Gärsnäs-S:t Olofs Järnväg men bolagsnamnet fortsatte att vara Ystad–Gärsnäs Järnvägsaktiebolag. Ystads stad som ägde en stor del av bolaget blev från den 1 februari 1929 ensam ägare samtidigt som bolagsnamnet ändrades till Ystad-S:t Olofs Järnvägsaktiebolag. Ystad stad sålde järnvägen till Svenska staten, i likhet med de övriga Ystadbanornaa, den 1 juli 1941 och Statens Järnvägar tog över driften.

a Förvaltningssamarbete mellan Ystad-Eslövs Järnväg, Malmö-Ystads Järnväg, Börringe-Östratorps Järnväg, Ystad–Gärsnäs–S:t Olofs Järnväg, Ystad-Brösarps Järnväg och Ystad-Skivarps Järnväg.[6]

Fordon

Bolaget köpte 35 godsvagnar men lok och personvagnar kom från Ystad-Eslövs Järnväg som hanterade trafiken. Ytterligare 10 godsvagnar anskaffades 1898.[7]

Nedläggning

All trafik mellan Köpingebro och Hammenhög upphörde 1970 samtidigt som persontrafiken också upphörde mellan Hammenhög och Gärsnäs. Rälsen mellan Köpingebro och Hammenhög revs 1970-1971. Godstrafiken HammenhögGärsnäs upphörde 1984 och rälsen revs 1985.

Nutid

Det mesta av järnvägen har återgått till åkermark men från Hammenhög till Borrby finns banvallen kvar.[8]

Källhänvisningar

  1. ”Kristianstads län 1881-1885”. Kungl. Maj.ts Befallningshafvandes femårsberättelser.. SCB. http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20H/Befallningshavandes%20femarsberattelser%20H%20Kristianstads%20lan%20Historisk%20statistik%201800-talet%201891%201892%201893%201894%201895.pdf. Läst 2 november 2012. 
  2. ”Cimbrishamn-Tomelilla obligation”. Arkiverad från originalet den 20 januari 2015. https://web.archive.org/web/20150120023341/http://img.tradera.com/mega/441/150053441_1.jpg. Läst 2 november 2012. 
  3. ”Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens S) Allmänna arbeten 1896” (PDF). BiSOS. Statistiska centralbyrån. http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20S/Allmanna%20arbeten%20S%20Historisk%20statistik%201800-talet%201896.pdf. Läst 2 november 2012. 
  4. ”Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens S) Allmänna arbeten 1910” (PDF). BiSOS. Statistiska centralbyrån. Arkiverad från originalet den 3 november 2012. https://web.archive.org/web/20121103141759/http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20S/Allmanna%20arbeten%20S%20Historisk%20statistik%201900-talet%201910.pdf. Läst 2 november 2012. 
  5. ”Skånska vägskydd: Köpinge (Glemmingebro - Köpingebro)”. Järnvägshistoriskt Forum. 18 mars 2011. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=76687. Läst 2 november 2012. 
  6. ”Ystads Järnvägar”. Historiskt om Svenska Järnvägar. http://www.historiskt.nu/normalsp/yj/yj_inneh.html. Läst 3 november 2012. 
  7. ”Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens S) Allmänna arbeten 1898” (PDF). BiSOS. Statistiska centralbyrån. http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20S/Allmanna%20arbeten%20S%20Historisk%20statistik%201800-talet%201898.pdf. Läst 2 november 2012. 
  8. ”Cykelvägsplan för Skåne” (Noia 64 mimetypes pdf.png PDF). Naturskyddsföreningen i Skåne. 26 september 2012. https://skane.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/106/2013/09/SkNF_Cykelv%C3%A4gsplan_Sk%C3%A5ne_sept_2012-webb.pdf. Läst 3 november 2012.