Ystad-Brösarps Järnväg

Från Järnvägsdata
Ystad-Brösarps Järnväg
Brösarp_001.jpg
Brösarp station - 1971 - Sveriges Järnvägsmuseum
Allmänt
LänSkåne län vapen.svg Skåne län
Län gamla indelningenKristianstad län vapen.svg Kristianstads län
Malmöhus län vapen.svg Malmöhus län
LandskapSkåne vapen.svg Skåne
SträckaTomelilla-Brösarp
Anslutande järnvägslinjerÖstra Skånes Järnvägar
Gärsnäs-Sankt Olofs Järnväg
Ystad-Eslövs Järnväg
Malmö-Simrishamns Järnvägar
Simrishamn-Tomelilla Järnväg
Organisation
Invigd1901
Avstängd1975
ÄgareSvenska staten 1941-1975
BanoperatörYstad-Eslövs Järnväg
Statens Järnvägar 1941-1975
Tekniska fakta
Längd29,8 kilometer
Antal spårenkelspår
Spårvidd1435 millimeter (normalspår)
Största lutning16,7 
Minsta kurvradie300
Hastighet60 km/h
Linjekarta
Bandel 640
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Till Långebro Bandel 594
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
0,0 Brösarp
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
1,725 Skepparp BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
3,643 Ravlundabro
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
3,84 Ravlunda BV
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
7,050 Vitaby BV
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
7,251 Vitaby
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
10,850 Grevlunda BV
Unknown BSicon "lHST" Unknown BSicon "exSTR"
1x,xx Scoutstugan HP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
13,125 Sankt Olof BV
Unknown BSicon "ENDExa" Unknown BSicon "lBHF"
13,318 Sankt Olof
Unknown BSicon "xABZlf" Unknown BSicon "LSTRq"
Till Köpingebro Bandel 641
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
13,22 Tunbyholm BV
Unknown BSicon "exABZrg" Unknown BSicon "exENDEeq"
12,7 Tunbyholm LP
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
10,9 Snugge HP/Snogge HP
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
9,0 Onslunda
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
6,3 Spjutstorp
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
x,xx Spjutstorp BV
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
3,5 Sälshög östra BV
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
1,2 Sälshög västra BV
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZlg"
Till Malmö Central Bandel 632
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZlg"
Till Eslöv Bandel 620
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "ENDExa"
0,0 Tomelilla
Unknown BSicon "eABZlf" Unknown BSicon "exLSTRq"
Till Simrishamns hamn Bandel 634
Unknown BSicon "LSTR"
Till Ystad Bandel 621
Teckenförklaring

Ystad-Brösarps Järnväg var en 30 kilometer lång normalspårig 1435 mm järnväg från Tomelilla vid Ystad-Eslövs Järnväg till Brösarp vid Östra Skånes Järnvägar.

Historia

I början på 1870-talet efter att Ystad-Eslövs Järnväg var byggd diskuterades möjligheterna för en järnväg från Äsperöd vid Ystad-Eslövs Järnväg till Everöd via Degeberga. Inget hände eftersom järnvägen inte kunde finansieras. Istället byggdes i början av 1880-talet Gärds Härads Järnväg från Karpalund vid Kristianstad-Hässleholms Järnväg till Degeberga. Östra Skånes Järnvägar som hade köpt Gärds Härads Järnväg planerade och byggde i slutet på 1890-talet en järnväg från Degeberga till Brösarp som öppnades år 1900. Ystads stadsfullmäktige drev frågan om en anslutning till Brösarp från Ystad-Eslövs Järnväg. Koncessionen för en järnväg mellan Tomelilla och Brösarp erhölls den 9 september 1898. Järnvägsaktiebolaget Ystad-Brösarp startades 1899 och aktier tecknades för 652 100 kronor varav Ystads stad 300 000 kronor, landskommuner 99 000 kronor och Ystad-Eslövs Järnväg 200 000 kronor. Byggkostnaden var beräknad till 1,1 miljoner kronor. Banan påbörjades 1899 och byggdes i egen regi av bolaget med bland annat två broar, tre vägportar och fem stationer. Östra Skånes Järnvägar utökade bangården i Brösarp med två sidospår. Järnvägen öppnades för trafik den 19 september 1901 till en kostnad 1,7 miljoner kronor.[1][2]

Ekonomin var från början dålig och bolagsstyrelsen förordade tidigt att Ystad-Eslövs Järnväg skulle köpa järnvägen men det blev aldrig beslutat i Ystads stadsfullmäktige. Svenska staten köpte bolaget, i likhet med de övriga Ystadbanornaa, den 1 juli 1941 och Statens Järnvägar tog över driften.

a Förvaltningssamarbete mellan Ystad-Eslövs Järnväg, Malmö-Ystads Järnväg, Börringe-Östratorps Järnväg, Ystad-Gärsnäs-Sankt Olofs Järnväg, Ystad-Brösarps Järnväg och Ystad-Skivarps Järnväg.[3]

Fordon

Bolaget köpte 45 godsvagnar men lok och personvagnar kom från Ystad-Eslövs Järnväg som hanterade trafiken enligt avtal.

Nedläggning

Persontrafiken mellan Tomelilla och S:t Olof lades ner den 1 juli 1941 men återupptogs 1944 för att åter upphöra den 9 juni 1947. Mellan S:t Olof och Brösarp upphörde persontrafiken 1972. Godstrafiken mellan Tomelilla och S:t Olof upphörde 1954 och banan revs mellan S:t Olof och en kilometer innan Tomelilla som låg kvar som industrispår. Godtrafiken upphörde 1974 mellan Vitaby och S:t Olof och den sista godstrafiken upphörde mellan Vitaby och Brösarp 1975.

Nutid

Skånska Järnvägar, en museijärnväg, köpte den nedlagda järnvägen på sträckan mellan kommungränsen mot Kristianstads kommun norr om Brösarp och S:t Olof från Svenska staten för 850 000 kronor[4] och kör museitåg på sträckan. Banvallen är borta på åkermarken mellan Tomelilla och Spjutstorp men den finns därifrån till stor del kvar fram till S:t Olof.[5]


Byggnader

Stationer

Referenser

Noter

Webbkällor