Simrishamn-Tomelilla Järnväg

Från Järnvägsdata
(Omdirigerad från Bandel 634)
Simrishamn-Tomelilla Järnväg
Simrishamn_001.jpg
Allmänt
LänSkåne län vapen.svg Skåne län
Län gamla indelningenKristianstad län vapen.svg Kristianstads län
LandskapSkåne vapen.svg Skåne
SträckaSimrishamn-Gärsnäs-Tomelilla
Anslutande järnvägslinjerYstad-Eslövs Järnväg
Ystad-Brösarps Järnväg
Malmö-Tomelilla Järnväg
Ystad-Gärsnäs Järnväg
Gärsnäs-S:t Olofs Järnväg
Organisation
Invigd15 december 1882
ÄgareCTJ 1882-1896
MSJ - 1896-1949
Svenska staten 1943-1970
BanoperatörCTJ 1882-1896
MSJ - 1896-1949
Statens Järnvägar 1943-1970
Tekniska fakta
Längd27 kilometer
Antal spårenkelspår
Spårvidd1435 millimeter (Normalspår)
Hastighet25 km/h
Linjekarta
Bandel 634
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Till Eslöv Bandel 620
Unknown BSicon "LSTRq" Unknown BSicon "xABZlg"
Till Malmö Central Bandel 632
Junction from left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Brösarp Bandel 640
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
69,28 Tomelilla
Unknown BSicon "LSTRq" Junction to right
Till Ystad Bandel 456
Straight track Unknown BSicon "lBST"
70,737 Ullstorp/Framnäs BV
Unknown BSicon "eABZlf" Unknown BSicon "exENDEeq"
7x,xx Ullstorp LP
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
75,48 Lunnarp
Straight track Unknown BSicon "lBST"
75,513 Lunnarp BV
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
76,761 Kvärrestad BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
80,455 Smedstorp
Straight track Unknown BSicon "lBST"
80,677 Smedstorp BV
Unknown BSicon "LSTRq" Junction from right
Till Köpingebro Bandel 641
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
84,676 Gärsnäs
Straight track Unknown BSicon "lBST"
84,881 Gärsnäs BV
Junction to left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Sankt Olof Bandel 641
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
88,209 Östra Tommarp
Straight track Unknown BSicon "exlBST"
88,556 Tommarp BV
Station on track Unknown BSicon "lBHF"
91,587 Järrestad
Unknown BSicon "exlBST" Straight track
93,27 Bjärsjö HLP
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
96,048 Simrishamn
Unknown BSicon "exBHF"
96,6 Simrishamns hamn
Unused track end end


Simrishamn-Tomelilla Järnväg (Cimbrishamn-Tomelilla Jernväg, CTJ) var ursprungligen namnet på järnvägssträckan Simrishamn-Tomelilla. Det var en av Skånes fem ångspårvägar, d.v.s. en järnväg som av ekonomiska skäl byggdes med bl.a. klenare räls än normalt. Banan förvärvades 1896 av Malmö-Tomelilla Järnvägsaktiebolag och ingick därefter i Malmö-Simrishamns Järnvägar.[1] Järnvägen finns kvar som en del av Österlenbanan.

Historia

Banan erhöll koncession den 24 mars 1882 och öppnades för allmän trafik den 16 december 1882.[2] Byggkostnaden var 663 000 kronor och fordonen kostade 137 000 kronor. Detta finansierades genom aktieteckningar av Simrishamns stad för 106 000 kronor och 11 socknar för 125 000 kronor samt ett obligationslån på 500 000 kronor.[3][4]

Efter att järnvägen mellan Malmö och Tomelilla öppnades av Malmö–Tomelilla Järnväg föreslogs gemensam förvaltning. Malmö–Tomelilla Järnväg köpte Simrishamn-Tomelilla Järnväg i början av 1896 och betalade med aktier i bolaget till halva värdet av vad som hade tecknats i Simrishamn-Tomelilla Järnväg. Banan mellan Simrishamn och Tomelilla byggdes om med kraftigare räler och grusades för att få samma tekniska standard som Malmö–Tomelilla Järnväg.[5]

Fordon

Banan trafikerades av ångvagnar enligt Rowans system. Ursprunget kommer från Danmark, där William Rowans utexperimenterade "dampsporvej" som först blev byggd i form av Randers - Hadsundsbanen [6] och Gribskovbanen var inspirationskälla för de skånska ångspårvägarna. Den första ångspårvägen i Skåne var Gärds Härads järnväg[7][8].

Inför byggandet 1882 köpte bolaget ett ånglok från Nydqvist & Holm AB och två ångvagnar med drivenheten från Nydqvist & Holm AB och vagnen från Atlas AB.[9][10] En kombinerad 1:a och 3:e klass vagn köptes 1884.[11] Ytterligare ett lok tillverkat av Hanomag[12] och två godsvagnar anskaffades 1894.[13]

Galleri

Stationer

Referenser

Källor

  1. Järnvägsdata 1999, utgiven av Svenska Järnvägsklubben 1999, ISBN 91-85098-85-X, sid. 179
  2. ”VÄG- OCH VATTENBYGGNADSSTYRELSENS S) ALLMÄNNA ARBETEN” (PDF). SVERIGES OFFICIELLA STATISTIK (BiSOS). Statistiska centralbyrån. 1882. http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20S/Allmanna%20arbeten%20S%20Historisk%20statistik%201800-talet%201882.pdf. Läst 1 november 2012. 
  3. ”Kristianstads län 1881-1885”. Kungl. Maj.ts Befallningshafvandes femårsberättelser.. SCB. http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20H/Befallningshavandes%20femarsberattelser%20H%20Kristianstads%20lan%20Historisk%20statistik%201800-talet%201881%201882%201883%201884%201885.pdf. Läst 2 november 2012. 
  4. ”Cimbrishamn-Tomelilla obligation”. http://img.tradera.com/mega/441/150053441_1.jpg. Läst 2 november 2012. 
  5. ”KRISTIANSTADS LÄN 1891—1895”. Kungl. Maj:ts Befallningshafvandes femårsberättelser. SVERIGES OFFICIELA STATISTIK. http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20H/Befallningshavandes%20femarsberattelser%20H%20Kristianstads%20lan%20Historisk%20statistik%201800-talet%201891%201892%201893%201894%201895.pdf. Läst 31 oktober 2012. 
  6. http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Randers%26nbsp;Hadsund_jernbane
  7. Gärdskan, Ångspårvägen genom Gärds härad, artikel och särtryck. Gärds härads hembygdsförenings årsbok 1972.
  8. Werdenfels Åke, red (1990). Skånsk järnväg. Årsbok - Skånes hembygdsförbund (1966), 0347-2418 ; 1989/90. Kristianstad: Skånes hembygdsförb. Libris länk 
  9. ”NOHAB ånglok tillv.nr 150-199”. Stig Lundin järnvägs historia. http://www.stiglundin.se/jarnvag/18118670/verkst/nohab/nh0150.htm. Läst 2 november 2012. 
  10. ”Ånglok tillverkade av Atlas”. Historiskt om Svenska Järnvägar. http://www.historiskt.nu/rullande/lokbyggandet/lok_atlas.html. Läst 2 november 2012. 
  11. ”VÄG- OCH VATTENBYGGNADSSTYRELSENS S) ALLMÄNNA ARBETEN” (PDF). SVERIGES OFFICIELLA STATISTIK (BiSOS). Statistiska centralbyrån. 1884. http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20S/Allmanna%20arbeten%20S%20Historisk%20statistik%201800-talet%201884.pdf. Läst 1 november 2012. 
  12. ”Ånglok tillverkade av Hanomag”. Historiskt om Svenska Järnvägar. http://www.historiskt.nu/rullande/lokbyggandet_2/han.html. Läst 2 november 2012. 
  13. ”VÄG- OCH VATTENBYGGNADSSTYRELSENS S) ALLMÄNNA ARBETEN” (PDF). SVERIGES OFFICIELLA STATISTIK (BiSOS). Statistiska centralbyrån. 1894. http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/BISOS%20S/Allmanna%20arbeten%20S%20Historisk%20statistik%201800-talet%201894.pdf. Läst 1 november 2012. 

Vidare läsning