| Skåne-Hallands Järnväg |
|
| Allmänt |
|---|
| Län | Skåne län |
|---|
| Län gamla indelningen | Kristianstads län
Malmöhus län |
|---|
| Landskap | Skåne |
|---|
| Sträcka | Helsingborg - Halmstad |
|---|
| Anslutande järnvägslinjer | Möllebanan, Landskrona-Ängelholms Järnväg, Helsingborg-Hässleholms Järnväg m.fl. |
|---|
| Organisation |
|---|
| Invigd | 1885 |
|---|
| Ägare | SHJ 1885- Svenska staten 1938- |
|---|
| Banoperatör | SHJ 1885- Statens Järnvägar 1940- |
|---|
| Tekniska fakta |
|---|
| Längd | 92 kilometer |
|---|
| Antal spår | Enkelspår |
|---|
| Spårvidd | 1435 millimeter (Normalspår) |
|---|
| Elektrifierad | Ja |
|---|
| Linjekarta |
|
|
|
Bandel 609
|
|
|
km
|
|
v • r
|
|
|
|
Till Halmstad Central▲
|
Bandel 493
|
|
|
|
Till Klippan►
|
Bandel 618
|
|
|
216,921
|
Ängelholm Central
|
|
|
|
Till Teckomatorp►
|
Bandel 495
|
|
|
218,0
|
Kronoplanteringen BV
|
|
|
219,8
|
Ljungen BV
|
|
|
221,9
|
Vegeholm BV
|
|
|
222,468
|
Vegeholm
|
|
|
223,5
|
Tånga BV
|
|
|
225,462
|
Rögle
|
|
|
226,4x
|
Rögle Norra BV
|
|
|
226,4x
|
Rögle Södra BV
|
|
|
|
Till Mölle◄
|
Bandel 611
|
|
|
230,206
|
Kattarp
|
|
|
|
Till Åstorp◄
|
Bandel 611
|
|
|
230,2x
|
Kattarp BV
|
|
|
232,1
|
Flöjen BV
|
|
|
234,783
|
Ödåkra BV
|
|
|
234,841
|
Ödåkra BV
|
|
|
235,022
|
Ödåkra
|
|
|
235,3
|
◄Ödåkra Spritfabrik LP
|
|
|
238,257
|
Gyhult HLP
|
|
|
238,435
|
Gyhult BV
|
|
|
238,86
|
Maria HLP
|
|
|
239,8
|
Ringstorp Norra BV
|
|
|
239,9
|
Ringstorp Södra BV
|
|
|
242,4
|
Lugnet BV
|
|
|
242,323
|
Helsingborg färjestation
|
|
|
24x,xx
|
Helsingborg Central
|
|
|
|
Till Ramlösa◄
|
Bandel 613
|
|
|
|
Till Billeberga▼
|
Bandel 614
|
|
|
|
|
|
|
|
Teckenförklaring
|
|
|
|
|
|
| Linjekarta |
|
|
km
|
|
v • r
|
|
|
|
Bandel 611
|
|
|
|
|
|
|
37,156
|
Mölle
|
|
|
35,6
|
Vattenmöllan BV
|
|
|
33,910
|
Krapperup
|
|
|
32,447
|
Nyhamnsläge
|
|
|
31,1
|
Elishult BV
|
|
|
30,248
|
Strandbaden
|
|
|
27,3
|
Högnäs Nedre
|
|
|
26,937
|
Höganäs
|
|
|
26,146
|
Höganäs Övre
|
|
|
25,5
|
Oscarsschakt BV
|
|
|
25,5
|
Oscarsschakt LP
|
|
|
25,1
|
Steglinge BV
|
|
|
22,2
|
Ingelsträde BV
|
|
|
21,855
|
Ingelsträde
|
|
|
19,6
|
Hulta BV
|
|
|
18,859
|
Mjöhult
|
|
|
15,567
|
Stureholm
|
|
|
13,585
|
Västraby
|
|
|
11,7
|
Kattarp BV
|
|
|
|
Till Klippan►
|
Bandel 609
|
|
|
11,515
|
Kattarp
|
|
|
|
Till Helsingborg Central◄
|
Bandel 609
|
|
|
8,98
|
Hasslarp BV
|
|
|
8,85
|
Hasslarp BV
|
|
|
8,734
|
Hasslarp
|
|
|
5,041
|
Ormastorp
|
|
|
3,1
|
Nyvång
|
|
|
2,322
|
Nyvång BV
|
|
|
|
Till Teckomatorp◄
|
Bandel 495
|
|
|
|
Till Ramlösa◄
|
Bandel 596
|
|
|
0,0
|
Åstorp
|
|
|
|
Till Hässleholm◄
|
Bandel 595
|
|
|
|
Till Ängelholm Central►
|
Bandel 495
|
|
|
|
|
|
|
|
Teckenförklaring
|
|
|
|
|
|
|
Skåne-Hallands järnväg (SHJ) var en enskild järnväg som gick mellan Helsingborg och Halmstad, via Kattarp och Ängelholm. Från början var planerna att låta ändpunkten vara i Ängelholm, men på inrådan av konsuln Petter Olsson vidgades perspektiven och man satsade på Halmstad som nordlig ändpunkt.
Historia
Den 92 km långa huvudlinjen stod färdig 1885 efter dyrbara bekymmer att ta sig över Landborgen och Hallandsåsen. För passagen uppför Landborgen anlades en stor viadukt, medan man för passagen av Hallandsåsen var tvingade att låta järnvägen slingra sig genom Sinarpsdalen.
Från 1892 förekom det trafik från Helsingborg till Göteborg längs huvudlinjen, då det nyligen färdigställts ett sammanhängande spår längs kusten. Genom att vara en länk i den sammanhållna kedjan av järnvägsbolag vid kusten förstatligades bolaget 1896 för att bli en del av Västkustbanan. Banan elektrifierades 1937.
Bandelen Åstorp-Kattarp-Höganäs
Till SHJ hörde även en 27,4 km lång järnvägslinje som sträckte sig mellan Åstorp och Höganäs och öppnades samtidigt med huvudlinjen. Denna del byggdes med lägre standard som ångspårväg och finansierades huvudsakligen av Höganäsbolaget. Vid Kattarp korsar denna bandel huvudlinjen Helsingborg-Halmstad. Persontrafiken mellan Höganäs och Kattarp lades ner 1972 och godstrafiken 1992. Spåren revs upp 1997.
Vid upprivningen av banan 1997 behöll man i Ingelsträde som ett minne av det förflutna stationsområdet oförändrat med spår, perronger, skyltar och kontaktledningsmaster med ledning. Även stationshuset finns kvar som privatbostad.
Bandelen mellan Åstorp och Kattarp är fortfarande i drift, och fungerar som en omledningsbana till Skånebanan.
Trafiken
Persontrafiken
Godstrafiken
Loken
Galleri
Stationer
Referenser
Vidare läsning