Staffanstorpsbanan
Staffanstorpsbanan | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den lilla nedlagda stationen i Sege utanför Malmö. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Plats | Skåne | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sträcka | Östervärn (Malmö)-Brågarp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anslutande järnvägslinjer | Kontinentalbanan | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ägare | Svenska staten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Banoperatör | Trafikverket | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska fakta | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal spår | Enkelspår | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spårvidd | 1435 millimeter (normalspår) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hastighet | 20 km/h | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Källor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Staffanstorpsbanan är den järnväg som går mellan Malmö och Brågarp utanför Staffanstorp. Den byggdes av Malmö–Tomelilla Järnväg som efter köpet av Simrishamn-Tomelilla Järnväg använde namnet Malmö-Simrishamns Järnvägar (MSJ). Persontrafiken är nedlagd sedan 1970[1], och godstrafiken sedan 2003 efter ett kortlivat försök vid sekelskiftet.
2016 så överasfalterade man alla plankorsningar och all el stängdes av. Fram till 2015 så lös fortfarande alla lampor. T.e.x v-signaler och v-försignaler. Även de vita ljusen vid plankorsningarna och dåliga lampor byttes ut tills Trafikverket beslutade att upphöra med underhållet fr.o.m. 13 december 2015.[2] Några år därefter revs rälsen upp mellan anslutningen till Kontinentalbanan vid Östervärn och Sege Park.
Det finns önskemål om att återuppta järnvägstrafiken från Malmö till Simrishamn via Staffanstorp på en återuppbyggd eller nybyggd Simrishamnsbana.[3] En del av sträckan kan komma att utgöras av Staffanstorpsbanan.
Se även
Källhänvisningar
- ↑ ”Händelser år 1970”. Järnvägar i historien. Historiskt om Svenska Järnvägar. 31 mars 1996. http://www.historiskt.nu/bandata/bandelsdata/LOK-reg/H1960.htm#%C3%A5r1970. Läst 25 oktober 2012.
- ↑ ”Beslut om upphörande av underhåll och nedläggning av järnväg”. Trafikverket. 23 juni 2016. Arkiverad från originalet den 8 augusti 2017. https://web.archive.org/web/20170808170206/http://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Lansvisa-nyheter/Blekinge/2015-06/beslut-om-upphorande-av-underhall-och-nedlaggning-av-jarnvag/. Läst 8 augusti 2017. ”Östervärn-Brågarp, i sydvästra Skåne Banan har inte trafikerats sedan början av 2000-talet, och persontrafiken upphörde redan under 1970-talet. Det finns inga planer på att återuppta trafiken på banan.”
- ↑ ”Malmö–Simrishamn, Simrishamnsbanan”. Trafikverket. 9 juni 2012. Arkiverad från originalet den 14 december 2013. https://web.archive.org/web/20131214201748/https://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/Simrishamn_Malmo-Simrishamnsbanan/. Läst 25 oktober 2012.