Järnvägslinjen Jörn–Arvidsjaur
Järnvägslinjen Jörn–Arvidsjaur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jvgstn Arvidsjaur 2009-08-06.jpg Arvidsjaurs järnvägsstation, Arvidsjaurs kommun. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Plats | Lappland Västerbotten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sträcka | Jörn-Arvidsjaur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anslutande järnvägslinjer | Inlandsbanan Stambanan genom övre Norrland | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Invigd | 1928 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Avstängd | 1990 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ägare | Svenska staten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Banoperatör | Trafikverket | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska fakta | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Längd | 75 kilometer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal spår | Enkelspår | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spårvidd | 1435 millimeter (normalspår) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Järnvägslinjen Jörn–Arvidsjaur går mellan Stambanan genom övre Norrland och Inlandsbanan och är en av tre tvärbanor i övre Norrland. Järnvägen öppnades för allmän trafik den 1 december 1928 och trafiken upphörde den 27 maj 1990.[1] Banverket, nuvarande Trafikverket, har ansökt om nedläggning men det har inte beviljats av regeringen.[2] HistoriaTvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur byggdes av Statens Järnvägar. Den påbörjades 1924 och färdigställdes 1928. Det var första järnvägen till Arvidsjaur eftersom Inlandsbanan nådde orten först 1933. Efter att Statens Järnvägar upphörde med trafiken 1990 på grund av för dålig lönsamhet, -2,1 i kvot, användes banan mellan Arvidsjaur och närbelägna Nordlunda för virkestransporter tills sågverket gick i konkurs på slutet av 1990-talet.[3] Efter nedläggningen av trafiken startade Arvidsjaurs Järnvägsförening uthyrning av cykeldressiner i Arvidsjaur. Den togs över av ett turistföretag men upphörde efter säsongen 2010.[4] NuvarandeEn kort sträcka av banan, i Nordlunda utanför Arvidsjaur, upprustades och fick strömskena, som flyttades från en tidigare anläggning på Inlandsbanan, och kontaktledning 2008. Sträckan används vid Storstockholms lokaltrafiks snö- och köldtester av tunnelbannevagnar, växlar, strömskenor och kontaktledning.[5][6] Växeln mot Arvidsjaur vid stationen i Jörn lades tillbaka i samband med att en torvterminal öppnades under 2009 tre kilometer från Jörn.[7][8] Beslut har fattats av kommunalråden i de båda kommunerna om att använda sträckan mellan torvterminalen och SL:s tidigare testspår i Nordlunda som tågtestcenter [9] FramtidDen övriga järnvägen ligger i malpåse men det finns åsikter om att tvärbanan, som förbinder Stambanan genom övre Norrland och Inlandsbanan, bör öppnas igen för godstransporter av malm, skogsprodukter och torv.[2] En möjlighet är malmtransporter från prospekterad gruvverksamhet väster om Glommersträsk.[10] Det har under 2013-2014 tagits fram en förstudie på att rusta upp banan och använda den som testbana för nya tågmodeller, kallad Rail Test Nordic, RTN. Nästa steg är ytterligare studier för ett beslutsunderlag. [11][12] Detta föreslås tas i drift cirka år 2018. Testbanan som planeras är 7,5 mil lång och halva denna sträcka är en raksträcka där höghastighetstester ska möjliggöras detta kommer enligt företaget kosta 1,6 miljarder. Dock så är samebyarna i området mot eventuell öppning av banan för testtrafik då instängsling av hela bandelen omöjliggör renskötsel och flytt av renhjordar[13]. Vidare är boende och jaktlag utmed järnvägen skeptiska till vad de kallar ett luftslott samt att järnvägen går genom tre riksintressen, Stormyran vid Jörn och samebyar. Referenser
Vidare läsning
Externa länkar |