Tjustbanan

Från Järnvägsdata
Tjustbanan
Y1 Tjustbanan Bsä 2.jpg
En tidigare motorvagn (Y1) på Tjustbanan i Bjärka-Säby.
I förgrunden syns Stångådalsbanan.
Allmänt
PlatsSverige
SträckaLinköping - Västervik
Anslutande järnvägslinjerSödra stambanan
Stångådalsbanan
Hultsfred-Västervik
Organisation
ÄgareSvenska Staten
BanoperatörTrafikverket
TrafikoperatörTransdev
Tågåkeriet i Bergslagen
BiljettoperatörKalmar Läns Trafik
Transdev
Östgötatrafiken
Tekniska fakta
Längd116 kilometer
Antal spårenkelspår
Spårvidd1435 millimeter (normalspår)
Största tillåtna axellast20/22 ton
Största tillåtna vikt per meter6,4 ton/m
Största lutning18,5 
ATCRATC
FjärrblockeringJa, radio
SignalsystemSystem R
Hastighet110 km/h
ElektrifieradNej
LastprofilA
Linjekarta
Abbreviated in this map
Södra stambananMalmö C
Station on track
0 Linköping C
Junction to left
Södra stambananStockholm C
Stop on track
3 Tannefors
Unknown BSicon "PSL"
8 Hjulsbro
Unknown BSicon "eHST"
13 Sturefors
Unknown BSicon "PSL"
20 Bjärka Säby
Junction to right
StångådalsbananKalmar C
Unknown BSicon "eHST"
32 Mormorsgruvan
Small non-passenger station on track
33 Viresjö
Stop on track
37 Basthagen
Station on track
39 Åtvidaberg
Station on track
56 Falerum
Small non-passenger station on track
66 Nelhammar
Unknown BSicon "eHST"
71 Storsjö
Unknown BSicon "eHST"
73 Blidstena
Stop on track
79 Överums bruk
Unknown BSicon "PSL"
80 Överum
Unknown BSicon "eHST"
87 Fästad
Station on track
92 Gamleby
Enter and exit short tunnel
97  Gamlebytunneln 195 m
Unknown BSicon "eHST"
103 Almvik
Track turning from right Straight track
BSicon MBAHN.svg Hultsfred-Västervik◄Hultsfred
Stop on track Straight track
112 Jenny stn
Track turning left Junction from right
smalspårtreskensspår
Stop on track
115 Tjustskolan
End station
116 Västervik
Källor[1]
Teckenförklaring

Tjustbanan är en järnväg mellan Linköping och Västervik via Åtvidaberg. Benämningen började användas på 1990-talet. Delen Linköping - Bjärka-Säby delas med Stångådalsbanan. Järnvägen är oelektrifierad och normalspårig (1435 mm). Kilometerna allra närmast Västervik, från stationen Jenny och österut, är emellertid ett treskensspår, som tillåter tåg från den 891 mm breda järnvägen från Hultsfred (trafikerad sommartid under turisttrafikkoncept) att färdas på samma bana. Sveriges första biogasdrivna tåg kördes på Tjustbanan. Banans signalsystem är av System R, vilket innebär att lokförarens körbesked kommer via radio istället för via optiska signaler och/eller balis. Detta fungerar ungefär som en tidig prototyp av ERTMS nivå två. Banan måste byta till ERTMS senast cirka 2019 då stambanan vid Linköping får detta system, annars skulle Tjustbanans tåg inte kunna gå till Linköping.

Tjustbanans framtid är i nuläget en viktig fråga för regionen i termer av regionförstoring och möjlighet till stärkt arbetsmarknad genom förbättrade pendlingsmöjligheter.

Trafik

Persontrafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan sköts sedan 15 juni 2008 av Transdev i samarbete med de berörda länens länstrafikbolag. Vid resa inom Östergötlands län på dessa järnvägar gäller Östgötatrafikens färdbevis. Trafiken bedrivs med sex motorvagnståg littera Y2 under benämningen Kustpilen samt med fem stycken Y31-motorvagnar. Under 2009 ställdes många tågturer in varvid buss ersatte. Orsaken var dels bränder, dels kollisioner med vägfordon samt tekniska fel. På grund av det speciella signalsystemet kunde inte andra tågsett användas. Stångådalsbanan priorieterades, eftersom bussersättning där skulle ge särskilt långa restider. I april-maj 2010 levererades fyra nya tågsätt av typen Itino (littera Y31) för trafik uteslutande på Tjustbanan. Mellan 18 januari 2010 och april-maj 2010 skedde all persontrafik med ersättningsbussar.[2][3] Godstrafiken på banan bedrivs av Tågåkeriet i Bergslagen

Se även

Externa länkar

Källor