Södra Ölands Järnväg

Från Järnvägsdata
(Omdirigerad från Bandel 668)
Södra Ölands Järnväg
Södra Ölands Järnväg-vit.jpg
Södra Ölands Järnvägs linjekarta
Allmänt
Banans signaturSÖJ
Kommun/erBorgholm vapen.svg Borgholm
Morbylanga vapen.svg Mörbylånga
LänKalmar lan vapen.png Kalmar län
LandskapÖland vapen.svg Öland
SträckaBorgholm-Ottenby
Anslutande järnvägslinjerBorgholm-Böda Järnväg
Organisation
Invigd24 november 1909
Borgholm-Färjestaden
1 februari 1910
Färjestaden-Ottenby
Avstängd1 oktober 1961
ÄgareSÖJ 1910-1928
ÖJ 1928-1947
Svenska staten 1947-1961
BanoperatörSÖJ 1910-1928
ÖJ 1928-1947
SJ 1947-1961
Tekniska fakta
LängdBorgholm-Färjestaden 44 km
Färjestaden-Ottenby 52 km
Hela sträckan 96 kilometer
Antal spårEnkelspårig
Spårvidd891 millimeter (smalspår)
Största lutning16 
Minsta kurvradie300
Hastighet1910-30 km/ 1926-35 km km/h
Källor [1]
Bandel
Bandel 668
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Borgholm-Böda Järnväg
Unknown BSicon "exBS2c1" Unknown BSicon "exBS2+r"
Unknown BSicon "exSTRrg" Unknown BSicon "xBHFq" Unknown BSicon "exABZr+r"
44,7 Borgholm 1906-1961
Unused track end end Unknown BSicon "exSTR"
Borgholms hamn
Unknown BSicon "lHST" Unknown BSicon "exSTR"
43,6 Kolstad LP\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
41,9 Rosenfors BV 1909-19xx
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
39,6 Räpplinge 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
36,5 Ölands Lindby 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
32,3 Gärdslösa 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
31,2 Högtomta BV 1909-19xx
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
28,3 Långlöt 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
26,1 Björkerum BV\HLP 1911-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
22,7 Runsten 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
20,7 Ölands Bäck LP\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
20,7 Ölands Bäck BV 1909-1954
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
17,3 Norra Möckleby 1909-1961
Unknown BSicon "lHST" Unknown BSicon "exSTR"
15,6 Dörby HLP 1912-1961
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
15,573 Dörby BV 1909-19xx
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exENDEeq"
13,5 Gårdby GRPgrusgrop
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
12,5 Gårdby 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
11,1 Torps by HPR
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
7,416 Lenstad BV\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
4,0 Ölands Skogsby 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR"
Unknown BSicon "exTRAJEKT" Unknown BSicon "exSTR"
Kalmar(Kalmar-Berga Järnväg)
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZlg" Unknown BSicon "exSTR"
Färjestaden hamn
Unknown BSicon "xBHF" Unknown BSicon "exSTR"
0,0 Färjestaden 1909-1961
Unknown BSicon "exSTRlf" Unknown BSicon "exABZgr+r"
Unknown BSicon "exLSTR"
Färjestaden-Mörbylånga-Ottenby
BV=Banvakt LP=Lastplats HP=Hållplats
HLP=Håll- & Lastplats HPR=Rälsbusshållplats
Bandel
Bandel 669
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Borgholm-Färjestaden
Unknown BSicon "exTRAJEKT" Unknown BSicon "exSTR"
Kalmar Central(Kalmar-Berga Järnväg)
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZlg" Unknown BSicon "exSTR"
Färjestaden hamn
Unknown BSicon "xBHF" Unknown BSicon "exSTR"
0,0 Färjestaden 1909-1961
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exABZrf"
1,5 Växel mot Färjestaden-Borgholm 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
1,6 Lundtorp BV 1910-1961
Unknown BSicon "exSTRlf" Unknown BSicon "exABZlg"
1,5 Växel mot Lundtorp RGB-Ottenby 1910-1961
Unknown BSicon "exHST"
1,6 Lundtorp RBG 1927-1961
Unknown BSicon "exHST"
4,3 Kråketorp HPR 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
5,5 Eriksöre HLP 1910-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
7,0 Karlevi HLP 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
9,0 Vickleby 1910-1961
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZrf"
12,9 Resmo GRP 1908-19xx
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
13,1 Resmo HLP 1910-1961
Unknown BSicon "exTRAJEKT" Unknown BSicon "exSTR"
Bergkvaraa
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZlg" Unknown BSicon "exSTR"
Mörbylånga hamn
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exSTR"
16,8 Mörbylånga 1910-1961
Unknown BSicon "exSTRlf" Unknown BSicon "exABZqr+r" Unknown BSicon "exENDEeq"
Mörbylånga sockerbruk LPa
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
17,3 Mörbylånga BV 1910-1961
Unknown BSicon "exHST"
17,6 Mörbylånga centralskola HPR 1955-1961
Unknown BSicon "exHST"
18,5 Mörbylånga by HPR 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
20,0 Mörbylångadalen HP 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
20,0 Mörbylångadalen BV 1910-1961
Unknown BSicon "exHST"
22,3 Rösslösa HPR 19xx-1961
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
23,7 Bring HLP 1910-1961
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
25,6 Lilla Dalby BV 1910-1961
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
26,2 Kastlösa 1910-1961
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
30,2 Penåsa BV 1910-1913
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
33,3 Skärlöv BV 1910-19xx
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
35,1 Skärlöv 1910-1961
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
37,5 Ölands Melby HPR 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
39,7 Ölands Segerstad 1910-1961
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
43,9 Torngård 1910-1961
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
46,4 Ölands Gräsgård 1910-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
49,6 Ölands Eketorp HLP 1910-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
53,5 Ottenby 1910-1961
Unused track end end
aHade treskens spår 891 mm och 1435 mm
mellan hamnen och sockerbruket


BV=Banvakt LP=Lastplats HP=Hållplats
HLP=Håll- & Lastplats HPR=Rälsbusshållplats
Hela linjen
Södra Ölands Järnväg
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Borgholm-Böda Järnväg
Unknown BSicon "exBS2c1" Unknown BSicon "exBS2+r"
Unknown BSicon "exSTRrg" Unknown BSicon "xBHFq" Unknown BSicon "exABZr+r"
44,7 Borgholm 1906-1961
Unused track end end Unknown BSicon "exSTR"
Borgholms hamn
Unknown BSicon "lHST" Unknown BSicon "exSTR"
43,6 Kolstad LP\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
41,9 Rosenfors BV 1909-19xx
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
39,6 Räpplinge 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
36,5 Ölands Lindby 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
32,3 Gärdslösa 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
31,2 Högtomta BV 1909-19xx
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
28,3 Långlöt 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
26,1 Björkerum BV\HLP 1911-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
22,7 Runsten 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
20,7 Ölands Bäck LP\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
20,7 Ölands Bäck BV 1909-1954
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
17,3 Norra Möckleby 1909-1961
Unknown BSicon "lHST" Unknown BSicon "exSTR"
15,6 Dörby HLP 1912-1961
Unknown BSicon "lBST" Unknown BSicon "exSTR"
15,573 Dörby BV 1909-19xx
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exENDEeq"
13,5 Gårdby GRPgrusgrop
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
12,5 Gårdby 1909-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
11,1 Torps by HPR
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
7,416 Lenstad BV\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
4,0 Ölands Skogsby 1909-1961
Unknown BSicon "exLSTR"
▲ Borgholm-Färjestadens Bandel
Unknown BSicon "exTRAJEKT" Unknown BSicon "exSTR"
Kalmar(Kalmar-Berga Järnväg)
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZlg" Unknown BSicon "exSTR"
Färjestaden hamn
Unknown BSicon "xBHF" Unknown BSicon "exSTR"
0,0 Färjestaden 1909-1961
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exABZrf"
1,5 Växel mot Färjestaden-Borgholm 1910-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
1,6 Lundtorp BV 1910-1961
Unknown BSicon "exSTRlf" Unknown BSicon "exABZlg"
1,5 Växel mot Lundtorp RGB-Ottenby 1910-1961
Unknown BSicon "exHST"
1,6 Lundtorp RBG 1927-1961
Unknown BSicon "exHST"
4,3 Kråketorp HPR 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
5,5 Eriksöre HLP 1910-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
7,0 Karlevi HLP 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
9,0 Vickleby 1910-1961
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZrf"
12,9 Resmo GRP 1908-19xx
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
13,1 Resmo HLP 1910-1961
Unknown BSicon "exTRAJEKT" Unknown BSicon "exSTR"
Bergkvaraa
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZlg" Unknown BSicon "exSTR"
Mörbylånga hamn
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exSTR"
16,8 Mörbylånga 1910-1961
Unknown BSicon "exSTRlf" Unknown BSicon "exABZqr+r" Unknown BSicon "exENDEeq"
Mörbylånga sockerbruk LPa
Unknown BSicon "exHST"
17,2 Mörbylånga centralskola HPR
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
17,3 Mörbylånga BV 1910-1961
Unknown BSicon "exHST"
18,5 Mörbylånga by HPR 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlHST"
20,0 Mörbylångadalen HP 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBST"
20,0 Mörbylångadalen BV 1910-1961
Unknown BSicon "exHST"
22,3 Rösslösa HPR 19xx-1961
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
23,7 Bring HLP 1910-1961
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
25,6 Lilla Dalby BV 1910-1961
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
26,2 Kastlösa 1910-1961
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
30,2 Penåsa BV 1910-1913
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
33,3 Skärlöv BV 1910-19xx
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
35,1 Skärlöv 1910-1961
Unknown BSicon "exlHST" Unknown BSicon "exSTR"
37,5 Ölands Melby HPR 19xx-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
39,7 Ölands Segerstad 1910-1961
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
43,9 Torngård 1910-1961
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
46,4 Ölands Gräsgård 1910-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lHST"
49,6 Ölands Eketorp HLP 1910-1961
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
53,5 Ottenby 1910-1961
Unused track end end
aHade treskens spår 891 mm och 1435 mm
mellan hamnen och sockerbruket


BV=Banvakt LP=Lastplats HP=Hållplats
HLP=Håll- & Lastplats HPR=Rälsbusshållplats

Södra Ölands Järnväg (SÖJ) var en 96 km lång 891 mm smalspårig järnväg mellan Borgholm och OttenbyÖland. Sträckan mellan Borgholm och Färjestaden öppnades den 24 november 1909 och den återstående sträckan till Ottenby öppnades den 1 februari 1910.[2] Banan uppgick den 1 januari 1928 tillsammans med Borgholm-Böda Järnväg (BBJ) i Ölands Järnvägar (ÖJ).[1]

Historia

Tillkomsten

Den 21 augusti 1905 körde det första tåget på Öland den några hundra meter långa sträckan mellan hamnen och stationen i Borgholm. Dånet måtte ha hörts ända till det fem mil därifrån belägna Resmo, där södra mötets (tingslagets) valmän var samlade till möte för riksdagsmannavalet samma dag. Vid sammanträdet tog nämligen kantorn Nils Andersson i Kastlösa södra Ölands järnvägsfråga på tal, och en livlig diskussion uppstod, under vilken alla var ense om att en järnväg skulle bli till utomordentligt nytta för orten som skulle utvecklas på alla områden, emigrationen skulle hämmas och järnvägen bli den pulsåder, som skulle tillföra samhällskroppen nytt liv och näring.[3]

Man diskuterade även järnvägens sträckning, varvid meningarna var delade, om man skulle bygga banan på västra alvarskanten eller genom det bördiga och rika västra kustlandet. Flertalet anslöt sig till sistnämnda sträckning. Vid sammanträdet framhölls att järnvägen skulle medföra anläggningen av en sockerfabrik i närheten av Mörbylånga köping, vilken plats skulle få samma betydelse för södra Öland som Borgholm hade för norra, och man antog, att längs hela linjen skulle en stor industri småningom uppblomstra. Man ansåg, att det inte borde bli alltför svårt att ska erforderliga medel genom teckningar från kommuner och enskilda, i främsta rummet Cementbolaget i Degerhamn och Karlshamns sockerfabrik, som inköpt egendomar inom Mörbylånga socken, och att statsbidrag skulle erhållas, då man antog, att Ottenby kungsgård åter skulle bli stuteri. Slutligen hoppades man att Kalmar skulle räcka en hjälpsam hand.[3]

Några månader senare hade Ölands södra mots avdelning av hushållningssällskapet sammanträde, vid vilket tillfälle en sjumannakommitté tillsattes. Ledamöter blev kronofogden N.Berggren, ordf., direktören C. Sjögren, riksdagsmannen AD.Johansson, landstingsmannen K.Wirsell, landstingsmannen F.W. Fredriksson, Brunneby, och kustsergeanten P.A.Rundqvist. Hushållningssällskapets avdelning beslöt samtidigt att anslå 500 kr till undersökning av linjen. Övriga kostnader skulle åstadkommas på frivillighetens väg.[3]

Kommittén

Olof Sandell, Trafikchef mellan 1909-1910.

Kommitténs första sammanträde ägde rum i Kalmar den 10 januari 1906. Man hade redan hunnit sondera terrängen i socknarna och funnit intresset stort i samtliga kommuner förutom, Södra Möckleby och Smedby. Vid sammanträdet bestämdes järnvägens riktning.[3]

Under sommaren hölls sammanträden med socknarnas invånare om järnvägens byggande, och redan på våren 1907 verkställdes stakning av ingenjören Olof Sandell i Borgholm.[3]

Anläggningskostnaden för den 96 km långa banan beräknades då till 1 775 000 kr, av vilka hälften eller 887 000 kr skulle uppbringas genom aktieteckning och resten upplånas.[3]

Sedan landshövdingen Conrad Cedercrantz vunnits för saken, blev det fart i arbetet. Under oktober och november var kommunalstämmor utlysta överallt i södra Ölands socknar. Stämmorna, som bevistades av landshövdingen, beslöt i allmänhet att teckna begärt belopp. Endast en socken, Gärdslösa, vägrade helt och hållet att teckna, och Runsten prutade av det föreslagna beloppet med en tredjedel. Anledningen till detta var att man i dessa socknar önskade en bibana till Stora Rör, som var denna trakts hamn och utfartsort. En månad senare beslöt dock Gärdslösa att frånträda sitt beslut och band sig för en teckning på 60 000 kr, medan Runsten stannade vid 40 000 kr.[3]

Ny stakning och kostnadsberäkning verkställdes av distriktschefen, kaptenen J.Ekelund, som beräknade kostnaden till 1 904 000 kr, rullande materiell för 600 000 kr inräknad.[3]

Aktieteckningen och styrelsen

Godsvagn SSA vid Gotlands Hässelby sommaren 1997

Aktieteckningen gick raskt undan, och den 2 mars 1907 kunde redan konstituerande bolagsstämma med Södra Ölands järnvägsaktiebolag hållas i Kalmar. Sammanlagt hade tecknats 715 500 kr, minimikapitalet, som bestämts till 400 000 kr, var därmed betydligt övertecknat. Aktieteckningen fortsattes även efter första stämman och uppbringades till sammanlagt 952 600 kr, av vilka kommunerna tecknat 714 000kr. Bland tecknarna märktes Kalmar stad med 125 000 kr, Mörbylånga socken och köping med 80 000 kr, Kastlösa med 65 000 kr. Borgholms stad hade engagerat sig så mycket i den norra järnvägsanläggningen, att aktieteckningen stannade vid 14 000 kr. Enskilda aktietecknare var Mellersta Sveriges sockerfabriks aktiebolag med 104 500 kr, men det fanns även flera.[3]

Vid den konstituerande stämman valdes till styrelse, landshövdingen C.Cedercrantz, kronofogden N.Berggren, sjökaptenen P.A.Ruundqvist, lantbrukaren Ax.Danielsson och rådmannen O.Melin, den sistnämnde utsedd av Kalmar stad. Styrelsens ordförande blev landshövdingen Cedercrantz.[3]

Koncessionen

Koncession beviljades den 28 maj 1907 samma år, och i juli antog styrelsen som entreprenör för järnvägsbygget firman BRØCHNER LARSEN & KROGH i Köpenhamn, som åtog sig såväl banbyggnaden i dess helhet som uppförande av stationshus m.m. Till kontrollant för banbygget utsågs ingenjören O.Sandell. Arbetet med järnvägens byggande tog omedelbart sin början i Borgholm, Färjestaden och Mörbylånga samtidigt. Man beräknade att järnvägen skulle vara färdig för allmän trafik den 1 juli 1909, men det drog ut ytterligare fem månader, innan trafiken kunde börja. En av orsakerna härtill var storstrejken som bröt ut i Sverige.[3]

Aktieteckningen uppgick, som nämnts, till 952 600 kr och i statslån erhöll bolaget 950 500 kr. Detta förslog emellertid inte utan styrelsen fick här liksom vid Borgholm-Böda Järnväg träda emellan med omkring 235 000 kr. Några år efter järnvägens tillkomst tecknade dock några kommuner garanti för sammanlagt 174 000 kr. Bland dessa garantitecknare märktes Kalmar stad med 60 000 kr, Mörbylånga köping och landsförsamling med 50 000 kr, Torslunda med 25 000 kr.[3]

Öppnandet

Den 24 november 1909 öppnades bandelen Borgholm-Färjestaden och den 1 februari 1910 bandelen Färjestaden-Ottenby för allmän trafik. Därmed hade Öland fått sin pulsåder av järn, löpande från den nordligaste socknen, Böda, ned till den sydligaste, Ås.[3]

Ett av önskemål vare att sätta den efter öländska förhållanden stora industriorten Degerhamn i förbindelse med järnvägen och erhålla färjeförbindelse med fastlandet. Flera förslag lades fram, och i början av 1920-talet var man ganska nära förverkligandet av järnväg till Degerhamn, men planen strandade på Smedby kommun, som då lika litet som vid järnvägens första tillkomst ville teckna aktier i företaget.[3]

Angående färjeförbindelse med fastlandet föreligger en av staten verkställd utredning, men kostnaderna ställa sig för höga. Under åren 19181925 har grövre räls inlagts å vissa bandelar och nya växlar ha inlagts i huvudspår å hela linjen. Persontrafiken har trots ökade tågmöjligheter minskats för varje år till följd av bilkonkurrensen. Den huvudsakligaste delen av järnvägens lokala godstrafik utgöres av betor, betmassa, spannmål, ved, foderämnen och styckegods. I samtrafiken är styckegodset den största transportartikeln. Någon utdelning å aktiekapitalet har under åren icke kunnat lämnas.[3]

Slutet för SÖJ

I slutet av 1920-talet kämpade järnvägen med sin tillvaro på grund av dåliga ekonomi.
Den gemensamma skulden för Borgholm-Böda järnväg och Södra Ölands järnväg uppgick till nästan 1,4 miljoner kr 1927 och endast Södra Ölands järnväg betalade en del ränta. Riksdagen beslutade 1927 att lånen skulle avskrivas till 800 000 kr och vara räntefria i 3 år och halv ränta i ytterligare två år. Villkoret var att SÖJ och BBJ blev sammanslagna. Det fanns inget val utan den 1 januari 1928 tog ett nytt bolag Ölands Järnvägar över verksamheten.[1]

Historiska datum

Datum Händelser
21 augusti 1905 Första fröet sås till bildandet av SÖJ.
10 januari 1906 Kommitténs första sammanträde för bildande av järnvägen.
1 oktober 1908 Borgholm–Mörbylånga, provisorisk godstrafik.
24 november 1909 Borgholm-Färjestaden öppnar.
1 februari 1910 Färjestaden-Ottenby öppnar.
1 januari 1928 Järnvägarna SÖJ och BBJ upphör och ett nytt bolag bildas undernamnet Ölands Järnvägar.


Byggnader

Stationer

Stationerna på bilderna nedan ligger i den ordningen de fanns på linjen och var under Södra Ölands Järnväg klassad som station vid öppningen av linjen.

Lok & Vagnar

För trafiken inköptes 1909 fyra tanklok från Helsingborgs Mekanisk Werkstad, sju stycken tvåaxliga personvagnar, 99 tvåaxliga godsvagnarvagnar och två postvagnar. Ytterligare två tanklok inköptes 1920, ett från Henschel & Sohn i Tyskland och ett från Motala Werkstad. Samtidigt inköptes två stycken nya personboogievagnar och godsvagnsparken utökades med 30 vagnar.[1] Det byggdes lokstall i Ottenby och Färjestaden.

Loksignatur Typ Litt. Tillverkare &
tillverknings Nr
Byggd Såld till Ny Loksign. SJ Loksign. Skrotad
SÖJ 1 001.jpg
Läs mer►SÖJ 1
Ånglok 1C Helsingborgs Mekaniska Verkstad
Nr.34
1909 Ölands Järnvägar 1928 ÖJ 1 - -
Xxx.jpg
Läs mer►SÖJ 2
Ånglok 1C Helsingborgs Mekaniska Verkstad
Nr.35
1909 Ölands Järnvägar 1928 ÖJ 2 - -
Xxx.jpg
Läs mer►SÖJ 3
Ånglok 1C Helsingborgs Mekaniska Verkstad
Nr.36
1909 Ölands Järnvägar 1928 ÖJ 3 - -
Xxx.jpg
Läs mer►SÖJ 4
Ånglok 1C Helsingborgs Mekaniska Verkstad
Nr.37
1909 Ölands Järnvägar 1928 ÖJ 4 - -
Xxx.jpg
Läs mer►SÖJ 5
Ånglok 1C Henschel & Sohn
Nr.17738
1920 Ölands Järnvägar 1928 ÖJ 5 - -
SÖJ 6 001.jpg
Läs mer►SÖJ 6
Ånglok 1D AB Motala Verkstad
Nr.664
1920 Ölands Järnvägar 1928 ÖJ 6 - -

Styrelse och chefer

Här under listas vilka som haft de högre tjänsterna inom Södra Ölands Järnväg.

Namn Titel Postion Årtal
Conrad Cedercrantz.jpg
Otto Conrad Cedercrantz
landshövding Ordförande 1907-1917
Karl Oscar Mossberg landssekreterare Ordförande 1917-1923
John Ludvig Falk landshövding Ordförande 1923-1928
Nils Berggren kronofogde Verkställande direktör 1907-1910
Herman Janzon direktör Verkställande direktör 1910-1928
Olof Sandell.jpg
Olof Peter Sandell
ingenjör Trafikchef 1909-1910
C Svensson ingenjör Trafikchef 1910-1928

Personal

Referenser

Externa länkar

Historik om SÖJ