Vellinge-Skanör-Falsterbo Järnväg

Från Järnvägsdata
(Omdirigerad från Bandel 649)
Vellinge-Skanör-Falsterbo Järnväg
Falsterbo_001.jpg
Allmänt
Banans signaturHSFJ
Kommun/erVellinge vapen.svg Vellinge
LänSkåne län vapen.svg Skåne län
Län gamla indelningenMalmöhus län vapen.svg Malmöhus län
LandskapSkåne vapen.svg Skåne
SträckaVellinge-Falsterbo
Anslutande järnvägslinjerMalmö-Trelleborg Järnväg
Organisation
Invigd5 maj 1904
Avstängd23 augusti 1971
ÄgareHSFJ/MTJ 1904-1943 / Svenska staten 1943-1971
BanoperatörHSFJ/MTJ 1904-1943 / Statens Järnvägar 1943-1971
Tekniska fakta
Antal spårenkelspår
Spårvidd1435 mm millimeter (Normalspår)
Linjekarta
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Till Malmö Västra Bandel 648
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
0,0 Vellinge
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exLSTRq"
Till Trelleborg Central Bandel 648
Unknown BSicon "exlBST" Unknown BSicon "exSTR"
0,687 Vellinge BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
2,327 Åkeshög
Unknown BSicon "exlBHF" Unknown BSicon "exSTR"
4,445 Kungstorp
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
6,061 Fotevik
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBHF"
7,475 Höllviksnäs
Unknown BSicon "exWBRÜCKE"
8,9 Höllvikens klaffbro
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "exlBST"
9,753 Ljunghusen BV
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
9,947 Ljunghusen
Unknown BSicon "lBHF" Unknown BSicon "exSTR"
14,779 Skanör
Unknown BSicon "exSTR" Unknown BSicon "lBHF"
17,548 Falsterbo
Unused track end end


Vellinge-Skanör-Falsterbo Järnväg (ursprungligen Hvellinge-Skanör-Falsterbo Järnväg, därav förkortningen HSFJ) var en 18 km lång järnvägslinje som byggdes mellan 21 oktober 1898 och 18 maj 1904 på initiativ av Hvellinge-Skanör-Falsterbo Järnvägsaktiebolag. Linjen beräknades kosta 545 000 kronor att bygga.

Linjen hade ursprungligen stationer i Vellinge, Åkeshög, Kungstorp, Fotevik, Ljunghusen, Skanör och Falsterbo. Alla stationer längs med sträckan, och dessutom badhotellet Falsterbohus, idag bostadsrätter, hade trappstegsgavlar och var byggda i tegel. Dessa ritades av domkyrkoarkitekten Theodor Wåhlin.

I Falsterbo fanns ett parallellstall med plats för tre lok, vilket revs 1968. Även i Vellinge fanns ett parallellstall, vilket också rivits.

Historia

Järnvägen drevs med hjälp av intäkter av passagerartrafik fram till 1919, då bolaget gick i konkurs. 1 januari 1920 drogs passagerartrafiken in, och enbart posttransporter kördes på järnvägen. Trafiken återupptogs dock 22 maj samma år i regi av Malmö-Trelleborgs Järnväg (MTJ). Detta skedde fram till 30 april 1925. 1925 lades också stationen i Åkeshög ned, och Höllviken fick en station, till denna byggdes dock aldrig något stationshus i tegel och trappstegsgavlar, utan först på 1950-talet byggdes ett stationshus i trä som idag är rivet. Den 7 oktober 1924 startade Hvellinge-Skanör-Falsterbo nya järnvägsaktiebolag, vilket drev trafiken fram till 1 juli 1943, då företaget än en gång gick i konkurs och köptes upp av staten. Anledningen till konkursen var den alltmer ökande biltrafiken.

Falsterbokanalen byggdes 1941 lades spåret vid sidan om bilvägen på klaffbron (Höllvikens klaffbro). Då spåret revs blev denna sträcka gång- och cykelväg.

Trafiken

Persontrafiken

Godstrafiken

Byggnader

På linjen fanns/finns många vackra stationsbyggnader och andra vackra inslag som tyvärr inte längre finns kvar som klaffbron i Höllviken.

Stationer

Banvakter

Loken

Kommer senare.

Nedläggning

Med tiden blev linjen allt mindre lönsam, och 23 augusti 1971 lades sträckan ned, tillsammans med MTJ-sträckan Vellinge-Södervärn (Malmö). Under 1971 och 1972 revs spåren och såldes till högstbjudande.

Nutid

Mellan Falsterbo och Skanör är banvallen nu en grusväg samt gång- och cykelbana. Sträckan mellan Skanör och Ljunghusen fungerar idag som gång- och cykelväg parallellt med länsväg 100, och länsväg 100 mellan Höllviken och Vellinge går ungefär samma sträckning som järnvägen mellan nämnda orter gjorde.

Tillsammans med banvallen tillhör stationshusen de få kvarvarande spåren av järnvägen.

Galleri

Referenser

Vidare läsning