Kontinentalbanan

Från Järnvägsdata
(Omdirigerad från Bandel 646)
Ej att förväxla med Malmö-Trelleborgs Järnväg.
Kontinentalbanan
Persborgs station, Malmo 2.jpg
Pågatåg vid Persborg i östra Malmö, längs den del av Kontinentalbanan som till 2011 trafikerades av tåg mellan Malmö och Ystad.
Allmänt
LänSkåne län vapen.svg Skåne län
Län gamla indelningenMalmöhus län vapen.svg Malmöhus län
LandskapSkåne vapen.svg Skåne
SträckaMalmö - Trelleborg
Anslutande järnvägslinjerSödra stambanan
Simrishamnsbanan
Öresundsbanan
Ystadbanan
Organisation
Invigd1898
ÄgareSvenska staten Sverige
BanoperatörTrafikverket
TrafikoperatörVeolia
Green Cargo
Tekniska fakta
Längd34 kilometer
Antal spårenkelspår
dubbelspår Malmö C-Lockarp 7 km
Spårvidd1435 millimeter (normalspår)
Största tillåtna axellast22,5 ton
Största tillåtna vikt per meter6,4 ton/m
Största lutning10 
ATCATC-2
FjärrblockeringJa, System H
Hastighet160 km/h
Elektrifierad1933-12-04[1]
Matning15 kV 1 fas 16 ⅔ Hz
(kontaktledning)
Tekniska fakta hämtat från Järnvägsnätsbeskrivning Trafikverket
Linjekarta
Bandel 646
km  v  r 
Unknown BSicon "LSTR"
Till Limhamn Bandel 651
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
0,0 Malmö Central
Junction to left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Eslöv Bandel 456
Unknown BSicon "LSTRq" Junction to right
Till Tomelilla/Genarp Bandel 632/Bandel 646
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
619,xxx Östervärn BV
Unknown BSicon "exlBHF" Straight track
619,834 Lundavägen HPL
Straight track Unknown BSicon "exlBHF"
619,834 Östervärn
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
620,8 Sallerupsvägen BV
Junction from left Unknown BSicon "ENDEeq"
621,428 Emilstorp LP
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
622,0 Banvaktsstuga BV
Unknown BSicon "ENDEaq" Junction to right
622,12 Annelund LP
Unknown BSicon "eBHF"
623,088 Malmö Persborg HP
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
623,8 Hindby BV
Unknown BSicon "exlBHF" Straight track
624,970 Fosieby
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
626,7 Lockarp BV
Unknown BSicon "exlBHF" Straight track
627,762 Lockarp
Unknown BSicon "lHST" Straight track
629,8 Käglinge BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
631,31 Arrie
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
633,8 Månstorp BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
634,644 Jordholmen
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
637,1 Östra Grevie BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
637,741 Östra Grevie
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
639,3 Slågarp BV
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
640,546 Slågarp
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
643,923 Skytts Vemmerlöv
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
644,2 Skytts Vemmerlöv BV
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
646,7 Petersberg BV
Straight track Unknown BSicon "exlHST"
648,2 Trelleborg BV
Unknown BSicon "exlHST" Straight track
648,8 Österängen BV
Unknown BSicon "LSTRq" Junction from right
Till Malmö Västral Bandel 648
Junction from left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Lund Central Bandel 626
Junction from left Unknown BSicon "LSTRq"
Till Rydsgård Bandel 644
Straight track Unknown BSicon "lBHF"
649,6 Trelleborg Central
Unknown BSicon "lBHF" Straight track
649,5 Trelleborg färjestation
Track end end
Teckenförklaring

Kontinentalbanan, även Kontinentbanan eller Trelleborgsbanan, är en järnväg mellan Malmö och Trelleborg. Den passerar Malmös östra delar och fortsätter på Söderslätt via bland annat Östra Grevie och Västra Ingelstad. Banan ingår som en del av Godsstråket genom Skåne hos Trafikverket[2]. Lokal persontrafik mellan Malmö och Trelleborg startade på nytt med Pågatåg den 13 december 2015, efter att tidigare ha bedrivits på banan. Stationer på väg till Trelleborg är nu Östra Grevie och Västra Ingelstad.

Historia

Banan byggdes av bolaget Malmö-Kontinentens Järnväg (MKontJ) 1898. Den var från början tänkt att bli en förlängning av Södra stambanan söderut. Från Trelleborg gick sedan tågfärjor till Sassnitz i Tyskland för vidare färd till resten av den europeiska kontinenten. Det fanns redan sedan 1886 en bana mellan Malmö och Trelleborg via Vellinge, Malmö-Trelleborgs Järnväg (MTJ); Den hade dock en alltför låg standard för den planerade tågfärjetrafiken. Vid invigningen var Malmö-Kontinentens Järnväg Sveriges bästa privatbana, godkänd för 90 km/tim.

Sedan 1909, då banan förstatligades, har det gått tågfärjor mellan Trelleborg och Sassnitz, och direkta sovvagnar (numera endast liggvagnar) mellan Malmö och Berlin. Denna trafik upphörde sommaren 2020 och efter detta finns inga tågfärjor kvar i Sverige.

Redan på 1910-talet flyttades sträckan kring norra Malmö upp till det nuvarande höga läget intill Kirseberg med broar över flera gator för att inte hindra biltrafiken.

Banan elektrifierades 1933, och fick anslutning från Hindby till den oelektrifierade Malmö-Ystads Järnväg år 1955. När Inre ringvägen byggdes 1973 flyttades anslutningen till Lockarp. Dubbelspår mellan Östervärn och Fosieby togs i drift 1999 inför öppnandet av Öresundsförbindelsen år 2000.

Inför de planerade förbättringarna byggdes dubbelspår som öppnades 2011 mellan Lockarp där banan går samman med Ystadbanan och Svågertorp på Öresundsbanan.

Trafik

Utöver pågatåg till Trelleborg C:s banhall trafikeras banan av Green Cargos godståg till och från färjelinjen mellan Trelleborg och Rostock i Tyskland; före 2014 körde tågfärjorna till SassnitzRügen. Även Snälltågets nattåg Malmö–Berlin, tidigare kallat Berlin Night Express när SJ körde det, går här.

Standard

Banan är av varierande standard. På delen Malmö-Lockarp är standarden bäst, där banan dels är dubbelspårig, dels har en högsta tillåten hastighet av 160 kilometer i timmen. Delen Lockarp-Trelleborg rustades upp inför invigningen av den nya pendeltågssträckningen till Trelleborg; enkelspårig med tre mötesspår och har 160 km/h som högsta hastighet.

Nyligen färdigställt

Trafikverket har upprustat banan samt byggt nya plattformar för persontrafiken längs sträckan Lockarp-Trelleborg, så att Skånetrafiken har kunnat börja köra tåg i halvtimmestrafik mellan Malmö och Trelleborg. Banan har anpassats till en största tillåtna hastighet av 160 kilometer i timmen. Tekniskt har de tre befintliga mötesstationerna Östra Grevie, Jordholmen (vid Västra Ingelstad) och Skytts Vemmerlöv förlängts och upprustats. De ny(gamla) persontågstationerna har byggts vid Östra Grevie och Västra Ingelstad som byggts med plattformar för resande.

Stationen i Trelleborg har byggts i och vid den gamla banhallen vid Trelleborg Nedre, som är det gamla stationsläget. I den planerade utbyggnaden ingick även ett dubbelspår i Trelleborg på en sträcka av cirka tre kilometer men det utgick ur projektet. Arbetet med upprustningen längs järnvägen startade 2012, och färdigställdes vid slutet av 2015.[3] Därmed har busstationen Trelleborg Övre utgått.[4]

Malmöringen

Enligt ett avtal från 2010 mellan Malmö kommun och Skånetrafiken[5][6] öppnades den 9 december 2018[7] en pågatågslinje som går runt Malmö, och har sträckningen Malmö central[8]ÖstervärnRosengårdPersborgSvågertorpHyllie. Mellan Malmö C och Fosieby (mellan Persborg och Svågertorp) går tågen på Kontinentalbanan.

Stationen i Rosengård byggdes ny till trafikstarten 2018.[9][10]

Byggnader



Stationer

Banvakter

Källor

  1. ”När fick de olika bandelarna elektrisk drift”. Historiskt om Svenska Järnvägar. http://www.historiskt.nu/diverse/eldriften/el_driftdatum.html. Läst 8 juni 2013. 
  2. Trafikverkets lista över Sveriges järnvägsnät
  3. Trafikverkets projektsida för Malmö-Trelleborg
  4. http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/forandringar-vantar-ovre/  [inloggning krävs]
  5. ”Avtal om Pågatågstrafik på Malmöringen”. infrastrukturnyheter.se. 4 februari 2010. Arkiverad från originalet den 1 februari 2014. https://web.archive.org/web/20140201204248/http://www.infrastrukturnyheter.se/2010/02/avtal-om-pagatagstrafik-pa-malmoringen. Läst 5 februari 2010. 
  6. ”Pågatågstrafik på Malmöringen”. Malmö kommun. 3 februari 2010. http://www.malmo.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Mellansida/Centrala-nyheter/2-3-2010-Pagatagstrafik-pa-Malmoringen.html. Läst 5 februari 2010. 
  7. ”Malmöringen - Region Skåne”. www.skane.se. Arkiverad från originalet den 16 januari 2019. https://web.archive.org/web/20190116045817/https://www.skane.se/organisation-politik/Vart-uppdrag-inom-kollektivtrafik/Nya-linjer-och-fordon/Nya-taglinjer-och-stationer/Malmoringen/. Läst 2 november 2019. 
  8. Malmö C Övre, dvs spåren 5-9 i den ursprungliga säckstationshallen
  9. ”Malmöringen”. Arkiverad från originalet den 21 december 2014. https://web.archive.org/web/20141221182745/http://www.skane.se/Kollektivtrafik/Nya-linjer-och-fordon/Nya-taglinjer-och-stationer/Malmoringen/. 
  10. Sydsvenskan 29 juni 2017: Klartecken för tåg mellan östra och centrala Malmö

Externa länkar