Karlskrona-Emmaboda järnväg
Karlskrona-Emmaboda järnväg | |
Ett Intercity-tåg öster om Borås, på väg från Kalmar mot Göteborg. | |
Allmänt | |
---|---|
Plats | Sverige |
Sträcka | Karlskrona - Gullberna - Emmaboda järnväg |
Anslutande järnvägslinjer | Blekinge kustbana Stångådalsbanan |
Organisation | |
Ägare | Svenska staten[1] |
Banoperatör | Trafikverket |
Trafikoperatör | Transdev SJ AB Green Cargo TX Logistik |
Biljettoperatör | SJ Öresundståg AB Västtrafik |
Tekniska fakta | |
Längd | 353 + 56 kilometer |
Antal spår | enkelspår med mötesspår (Dubbelspår ca 4,7 km närmast Göteborg) |
Spårvidd | 1435 millimeter (normalspår) |
Största lutning | 15,4 ‰ |
ATC | Ja |
Fjärrblockering | Ja |
Hastighet | 200[2] km/h |
Elektrifierad | Ja |
Om banan
Karlskrona-Emmaboda Banan är enkelspårig, elektrifierad och trafikeras både av persontåg och godståg. Emmaboda–Karlskrona är 56 km.
Historia
Järnvägen är byggd i privat regi. Nordisk familjebok 1910 - Karlskrona–Växjö järnväg (CWJ)</ref> och Kalmar Järnväg (KJ) (Emmaboda – Kalmar) öppnad 1874.[3] De privata bolagen uppgick i Statens järnvägar efter att staten köpte bolagen mellan 1940 och 1941 i enlighet med 1939 års riksdagsbeslutet om statligt ägande av järnvägar.[4]
Persontrafik
- Emmaboda - Karlskrona, länstrafik med Krösatåg
Godstrafik
Emmaboda – Kalmar
På sträckan Emmaboda – Kalmar har det byggts linjeblockering och fjärrstyrning. På en del av sträckan höjdes dessutom största tillåtna hastighet till 200 km/h, i första hand öster om Nybro. Nybro station har byggts om under 2008 och samtidigt har ett nytt mötesspår byggts utanför Nybro mot Kalmar. Några plankorsningar har byggts om till planskilt.
Under 2009-2010 utredde dåvarande Banverket fler upprustningar på sträckan Emmaboda-Kalmar i form av mötesspår i Örsjö och i Trekanten. Dessa mötesspår plus 2 stycken mötesspår mellan Växjö och Emmaboda och dubbelspår på hela eller delar av sträckan Alvesta-Växjö, beräknas krympa restiden med drygt 10 minuter.
Trafikverket har påbörjat byggandet av mötesspår i Örsjö. Den ska stå klar hösten 2013. Mötesspår i Rockneby och Trekanten är under utredning och kan bli byggda cirka 2015, dock lite oklart.
Kalmar Läns Trafik har beslutat starta lokaltågstrafik Kalmar-Växjö som ska komplettera Öresundstågen. De ska starta 2014 och KLT har beslutat skaffa tåg till det. De kommer att stanna i Smedby, Trekanten, Hanemåla och Örsjö utöver på de ställen tåg stannar idag[5][6]
Upprustning Emmaboda – Karlskrona
Bandelen Emmaboda – Karlskrona går även under namnet Emmabodabanan.
Upprustning 2013
En större upprustning gjordes[7] mellan december 2011 till juni 2013 och bussar ersatte alla tåg under denna tid. Kortfattat ska gjordes annat följande åtgärder:
- Spårrätning utförs inom befintlig bankropp
- Byte till helsvetsat spår på hela sträckan
- Fjärrblockering införs
- Ny kontaktledning
- Olika kapacitetshöjande och säkerhetshöjande el-åtgärder
- Plankorsningsåtgärder där ca 60 av drygt 80 plankorsningar slopas. Plankorsningar som blir kvar kommer att få förstärkt skydd, nya planskildheter byggs
samt
- Ny mötesstation i Gullberna och Vissefjärda
- Ombyggd och upprustad mötesstation i Spjutsbygd och Holmsjö
- Ny spårförbindelse i Emmaboda som möjliggör att tågen från Kalmar och Emmaboda kan ankomma samtidigt till samma plattform vilket minskar trafikstörningar
Kalmar Läns Trafik och Blekingetrafiken har beslutat starta lokaltågstrafik Karlskrona-Växjö. De ska starta 2014 och länsbolagen har beslutat skaffa tåg till det. De kommer att stanna i Vissefjärda utöver de ställen tåg stannar idag[5]
Nedläggningshotad
Den 10 oktober 2007 meddelade Rikstrafiken att den från 2009 inte vill bekosta någon mer tågtrafik på sträckan Karlskrona – Emmaboda. SJ meddelade samtidigt att man endast var villig att köra fem dubbelturer med buss.[8] Anledningen till detta var att dåvarande Banverket inte prioriterat banan för en upprustning. Blekingetrafiken kallade in ett krismöte, och enligt Region Blekinge var nedläggningen då inte ännu nödvändig.[9] Regionerna i Blekinge län, Kronobergs län och Kalmar län erbjöd sig då att betala i förskott för upprustningen.[10]
Färre avgångar
Rikstrafiken beslutade 15 februari 2008 att från 1 januari 2009 sluta subventionera tågtrafiken på sträckan Emmaboda – Karlskrona. Därmed tog SJ över tågtrafiken utan något särskilt stöd från Rikstrafiken. Detta innebar att antalet tågavgångar halverades.
SJ lät meddela att förhandlingar med Blekingetrafiken pågår om antalet tågavgångar. Om avtalet går igenom kommer det bli tågavgångar varannan timme. Det avtalet beräknades bli klart under mars-april.[11]
Besked om upprustning hösten 2008
Blekingetrafiken arbetade under hösten 2008 för att få fram en tillfällig lösning med landstinget och Karlskrona kommun om en finansiering.
Först hösten 2008 beräknades besked från regeringen om det blir en upprustning av Emmabodabanan komma, vilket är en förutsättning för att tåg ska kunna köra där.[12] Redan den 27 maj 2008 fick Karlskrona kommun dock signaler från departementet att regeringen har med upprustningen av Emmabodabanan i den kommande budgeten.[13]
Den 11 september 2008, när regeringens satsningar på järnvägar och vägar fram till år 2010 publicerades, fanns också sträckan Karlskrona - Emmaboda med. Sträckan skulle dock endast få 50 miljoner kronor, och resterande 650 miljoner som behövs skulle komma senare[14]. Upprustningen startade under våren 2011[7] och under tiden är banan avstängd och ersatt med buss. Upprustningen beräknas vara färdig lagom till sommaren 2013, ett halvår senare än beräknat på grund av att regeringens pengar inte portioneras ut i den takt nuvarande trafikverket räknat med. På grund av inga anbud i juli 2012 och få anbud i november 2012 har Blekingetrafikens upphandling av trafiken fördröjts och trafiken bedöms dröja till januari 2014.[15]
Referenser
- ↑ Regeringsbeslut - Ändring av beslut om fastighetsförvaltande myndighet 2010-03-25
- ↑ Banverket - Banportalen: STH per stråk (uppdaterad 2010)
- ↑ Nordisk familjebok - Kalmar järnväg (KJ)
- ↑ Historiskt om Svenska Järnvägar
- ↑ 5,0 5,1 Storsatsning på pendeltåg
- ↑ Pendeltåg ska bli verklighet i Nybro
- ↑ 7,0 7,1 Emmaboda-Karlskrona
- ↑ BLT, den 11 oktober 2007: Rikstrafiken slutar köra tåg på Emmabodabanan från år 2009.
- ↑ Sveriges Radio Blekinge, den 11 oktober 2007: Hoppet inte ute för banan.
- ↑ Sveriges Radio Blekinge, den 13 februari 2008: Karlskrona vädjar om Emmabodabanan.
- ↑ Sveriges Radio Kalmar, den 15 februari 2008: Färre avgångar Emmaboda-Karlskrona.
- ↑ Sveriges Radio Blekinge, den 15 februari 2008: Besked om upprustning först hösten 2008.
- ↑ Sydöstran, den 28 maj 2008: Staten lovar rusta upp Emmabodabanan.
- ↑ BLT, den 11 september 2008: Regeringen satsar 50 miljoner kronor på Emmabodabanan
- ↑ Tågtrafik på Emmabodabanan kan dröja
Vidare läsning
- En färd med Göteborg-Borås och Borås-Alfvesta järnvägar: resebeskrifning med bilder. Göteborg: Wettergren & Kerber. 1904. Libris länk. http://runeberg.org/gbj/
- Göteborg-Borås järnväg. Svenska järnvägsklubbens skriftserie, 0346-8658 ; 62. Stockholm: Svenska järnvägsklubben. 1994. Libris länk. ISBN 91-85098-78-7
- Ny järnväg Göteborg - Borås: förstudie : kust till kustbanan : delen Almedal - Mölnlycke. Göteborg: Banverket Västra banregionen. 2004. Libris länk
Externa länkar
- järnväg.net - Kust till kust-banan
- Trafikverket - Kust-till-kustbanan
- Aktuell tidtabell, se tabell nr 96 och 97
- Byggprojekt Almedal-Mölnlycke, Mölnlycke-Bollebygd & Bollebygd-Borås
- Byggprojekt Emmaboda-Karlskrona
|