Stångådalsbanan
Stångådalsbanan (där den tidigare Östra centralbanan ingår som en del) är järnvägen mellan Linköping och Kalmar. Den går delvis gemensamt med Tjustbanan och delar sig vid Bjärka-Säby, där Tjustbanan går vidare till Åtvidaberg och Västervik och Stångådalsbanan fortsätter söderut mot Hultsfred och Kalmar. Banan följer Stångån en stor del längs vägen, vilket förklarar dess namn. Banan körs sedan 1996, då bandelen Hultsfred-Kalmar återinvigdes, med tåg av Y2-typ, "Kustpilen". Efter våren 2005, då det privatägda BK Tåg som drev Stångådalsbanan gick i konkurs, tog SJ över trafiken. Sedan juni 2008 körs trafiken av Transdev (tidigare Veolia Transport). Banan är oelektrifierad med normalspår.
Historik
Historiskt sett är den nuvarande banan en sammanslagning av tre banor med omväxlande normalspår och smalspår som byggdes om till normalspår efterhand. Linjen Hultsfred – Linköping byggdes som normalspåriga Östra centralbanan, öppnad 1902. Hultsfred – Berga var en del av den sammanhängande normalspårsbanan Nässjö-Oskarshamns Järnväg, öppnad 1874. Sträckan Berga – Kalmar var en smalspårsbana (Kalmar - Berga järnväg) med 891 mm spårvidd, öppnad 1897. Den senare banan var tänkt att förlängas till Västervik men därav blev intet (det byggdes smalspår Hultsfred – Västervik, men det fanns bara normalspår Berga – Hultsfred). Istället blev den bansträckningen (Kalmar-Berga) en renodlad godsbana under 1960-talet som successivt under 1970-talet byggdes om till normalspår (färdigt 1978). Denna historiska utbyggnad förklarar bland annat varför tågen måste vända i Berga för att fortsätta vidare mot Linköping/Kalmar eftersom bägge banorna kommer in västerifrån mot Berga station. Det som historiskt krävde två byten för att göra tågresa mellan Linköping – Kalmar (alternativt ett byte i Alvesta på Södra stambanan, en lång omväg västerut) kräver sedan 1996 inga byten alls. Baksidan av detta har blivit en försämring för persontrafiken till Oskarshamn, som mellan sommaren 2005 och december 2011 helt var inställd. [2]
Trafik
Persontrafiken på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar bedrivs av Transdev på uppdrag av Kalmar Länstrafik som har huvudansvaret och Östgötatrafiken som ger bidrag till trafiken. Vid resor inom länen på Stångådalsbanan gäller respektive läns taxa. Vid resor över länsgränsen gäller Kustpilen-taxan.[3][4] Trafiken bedrivs huvudsakligen med Y2-motorvagnar och Y31, som har ersatt Y1.
Krösatågen trafikerade från december 2011 t.o.m. 13 december 2014 Stångådalsbanan mellan Hultsfred (dit tågen kom från Nässjö) och Berga och vidare till Oskarshamn.[5][2] I december 2014 lades denna Krösatågstrafik ned och av persontrafik återstår KLT:s Kustpilen.
Godstrafiken på banan bedrivs av Green Cargo och är störst mellan Kalmar och Blomstermåla (och vidare mot Mönsterås) men går även mellan Hultsfred och Berga (och vidare mot Oskarshamn).
Galleri
Ett Y2 (Kustpilen-tåg) vid Sturefors.
Stångådalsbanan och Tjustbanan vid Bjärka-Säby
Ett turisttåg på Stångådalsbanan. Bron över tåget är del av sträckningen för Växjö–Åseda–Hultsfreds Järnväg
Vidare läsning
- Adell, Niklas; Brännlund, Per-Olov (1999). Östra centralbanan: Linköping-Hultsfred : de första hundra åren. Malmö: Stenvall. Libris länk. ISBN 91-7266-150-X
Referenser
Noter
Externa länkar
|