Stångådalsbanan

Från Järnvägsdata
Stångådalsbanan
rälsenbra.jpg
Ett stycke av Stångådalsbanan mellan Tannefors och Hjulsbro i Linköping.
Allmänt
PlatsSverige
SträckaLinköpingKalmar
Anslutande järnvägslinjerSödra stambanan
Tjustbanan
Bockabanan
Järnvägslinjen Berga-Oskarshamn
Järnvägslinjen Blomstermåla-Mönsterås
Kust till kust-banan
Smalspår
Hultsfred-Västervik
Organisation
Invigd1902/1897/1874
ÄgareSvenska Staten
BanoperatörTrafikverket
TrafikoperatörTransdev
Green Cargo
BiljettoperatörKalmar Länstrafik
Östgötatrafiken
Tekniska fakta
Längd235 kilometer
Antal spårEnkelspår
Spårvidd1435 millimeter (Normalspår)
Största tillåtna axellast22,5/20 ton
Största lutning19 
ATCJa
FjärrblockeringNej, System M (Förutom System R Linköping-Rimforsa)
Hastighet120 km/h
ElektrifieradNej
LastprofilA
Linjekarta
km  v  r 
Continuation backward
Södra stambananMalmö C
Station on track
0 Linköping C
Junction to left Unknown BSicon "CONTfq"
1 Södra stambananmot Stockholm C
Stop on track
3 Tannefors
Unknown BSicon "eHST"
7 Hjulsbro
Unknown BSicon "eHST"
10 Slatteforsnedlagd 2003
Unknown BSicon "eHST"
13 Stureforsnedlagd 2003
Unknown BSicon "eBHF"
20 Bjärka Säbynedlagd 2003, kvar som mötesspår
Junction to left Unknown BSicon "CONTfq"
20 Tjustbananmot Västervik
Unknown BSicon "eHST"
25 Bestorpnedlagd 2003
Unknown BSicon "eHST"
29 Brokindnedlagd 2003
Unknown BSicon "eHST"
34 Gärdalanedlagd 2003
Unknown BSicon "eHST"
38 Opphemnedlagd 2003
Station on track
41 Rimforsa
Unknown BSicon "eHST"
50 Slätmon
Unknown BSicon "eHST"
55 Kölefors
Unknown BSicon "eABZrg" Unknown BSicon "exENDEeq"
58 industrispår till Kindasågennedlagd 2005
Station on track
59 Kisa
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "eABZrf"
60 industrispår till Swedish Tissue1971-2005
Unknown BSicon "eHST"
66 Korpklev
Unknown BSicon "eHST"
71 Vervelnnedlagd 2003
Unknown BSicon "eHST"
76 Björkhult?-1968, 1990-2003
Unknown BSicon "eHST"
82 Gullringen
Unknown BSicon "eHST"
88 Slitshult
Unknown BSicon "eHST"
91 Södra Vi
Unknown BSicon "eHST"
94 Fågelhem
Stop on track
99 Astrid Lindgrens värld
Station on track
101 Vimmerby
Unknown BSicon "eHST"
111 Storebronedlagd 2003
Unknown BSicon "CONTgq" Junction from right
Bockabananmot Nässjö
Straight track Continuation backward
Hultsfred-Västervikmot Västervik(smalspår)
Unknown BSicon "BHF-L" Unknown BSicon "KBHF-Rxe"
122 Hultsfred
Unused continuation to right Unknown BSicon "eKRZu" Unknown BSicon "exSTRrf"
Växjö-Åseda-Hultsfred(smalspår)
Stop on track
134 Målilla
Stop on track
142 Mörlunda
Unknown BSicon "ABHFl+l"
Unknown BSicon "lBHFr" + Unknown BSicon "CONTfq"
159 Berga, Berga-Oskarshamnmot Oskarshamn
Stop on track
166Högsby
Junction from left Unknown BSicon "CONTfq"
Blomstermåla-Mönsteråsmot Mönsterås
Station on track
195 Blomstermåla
Unknown BSicon "exPSL"
215 Rocknebystuderas[1]
Unknown BSicon "CONTgq" Junction from right
Kust till Kust-bananmot Göteborg C
End station
235 Kalmar C


Stångådalsbanan (där den tidigare Östra centralbanan ingår som en del) är järnvägen mellan Linköping och Kalmar. Den går delvis gemensamt med Tjustbanan och delar sig vid Bjärka-Säby, där Tjustbanan går vidare till Åtvidaberg och Västervik och Stångådalsbanan fortsätter söderut mot Hultsfred och Kalmar. Banan följer Stångån en stor del längs vägen, vilket förklarar dess namn. Banan körs sedan 1996, då bandelen Hultsfred-Kalmar återinvigdes, med tåg av Y2-typ, "Kustpilen". Efter våren 2005, då det privatägda BK Tåg som drev Stångådalsbanan gick i konkurs, tog SJ över trafiken. Sedan juni 2008 körs trafiken av Transdev (tidigare Veolia Transport). Banan är oelektrifierad med normalspår.

Historik

Historiskt sett är den nuvarande banan en sammanslagning av tre banor med omväxlande normalspår och smalspår som byggdes om till normalspår efterhand. Linjen Hultsfred – Linköping byggdes som normalspåriga Östra centralbanan, öppnad 1902. Hultsfred – Berga var en del av den sammanhängande normalspårsbanan Nässjö-Oskarshamns Järnväg, öppnad 1874. Sträckan Berga – Kalmar var en smalspårsbana (Kalmar - Berga järnväg) med 891 mm spårvidd, öppnad 1897. Den senare banan var tänkt att förlängas till Västervik men därav blev intet (det byggdes smalspår Hultsfred – Västervik, men det fanns bara normalspår Berga – Hultsfred). Istället blev den bansträckningen (Kalmar-Berga) en renodlad godsbana under 1960-talet som successivt under 1970-talet byggdes om till normalspår (färdigt 1978). Denna historiska utbyggnad förklarar bland annat varför tågen måste vända i Berga för att fortsätta vidare mot Linköping/Kalmar eftersom bägge banorna kommer in västerifrån mot Berga station. Det som historiskt krävde två byten för att göra tågresa mellan Linköping – Kalmar (alternativt ett byte i AlvestaSödra stambanan, en lång omväg västerut) kräver sedan 1996 inga byten alls. Baksidan av detta har blivit en försämring för persontrafiken till Oskarshamn, som mellan sommaren 2005 och december 2011 helt var inställd. [2]

Trafik

Persontrafiken på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar bedrivs av Transdev på uppdrag av Kalmar Länstrafik som har huvudansvaret och Östgötatrafiken som ger bidrag till trafiken. Vid resor inom länen på Stångådalsbanan gäller respektive läns taxa. Vid resor över länsgränsen gäller Kustpilen-taxan.[3][4] Trafiken bedrivs huvudsakligen med Y2-motorvagnar och Y31, som har ersatt Y1.

Krösatågen trafikerade från december 2011 t.o.m. 13 december 2014 Stångådalsbanan mellan Hultsfred (dit tågen kom från Nässjö) och Berga och vidare till Oskarshamn.[5][2] I december 2014 lades denna Krösatågstrafik ned och av persontrafik återstår KLT:s Kustpilen.

Godstrafiken på banan bedrivs av Green Cargo och är störst mellan Kalmar och Blomstermåla (och vidare mot Mönsterås) men går även mellan Hultsfred och Berga (och vidare mot Oskarshamn).

Galleri

Vidare läsning

  • Adell, Niklas; Brännlund, Per-Olov (1999). Östra centralbanan: Linköping-Hultsfred : de första hundra åren. Malmö: Stenvall. Libris länk. ISBN 91-7266-150-X 

Referenser

Noter

Externa länkar