Norra stambanan

Från Järnvägsdata
Ej att förväxla med Stambanan genom övre Norrland.
Norra stambanan
Norra stambanan - Ljusdal söderut.JPG
Norra stambanan utanför Ljusdal
Allmänt
PlatsSverige
SträckaÅnge - Storvik/Gävle
Anslutande järnvägslinjerMittbanan
Järnvägslinjen Bollnäs-Orsa
Järnvägslinjen Kilafors-Söderhamn
Ostkustbanan
Bergslagsbanan
Godsstråket genom Bergslagen
Historisk
Dellenbanan
Organisation
ÄgareStaten
BanoperatörTrafikverket
TrafikoperatörSJ
Veolia Transport (Utmanar- och Lapplandståget)
Tågkompaniet (X-Tåget)
Green Cargo
Hector Rail
m.fl.
Tekniska fakta
LängdOckelbo-Ånge 229 kilometer
Gävle-Ockelbo 38 kilometer
Storvik-Ockelbo 38 kilometer
Antal spårEnkelspår med mötesspår
Dubbelspår[1] följande sträckor ;
Mo grindar-Holmsveden,
Kilafors-Bollnäs,
Ramsjö-Ovansjö.
Spårvidd1435 millimeter (normalspår)
Största tillåtna axellast25 ton Storvik - Ånge, 22,5 ton Ockelbo - Gävle. ton
Största tillåtna vikt per meter6,4[1] ton/m
Största lutning13[1] 
ATCATC-2[1]
FjärrblockeringSystem H[1]
Hastighet200[1] km/h
ElektrifieradGävle–Ockelbo 1942-06-10
Ockelbo–Bollnäs 1935-11-28
Bollnäs–Ånge 1936-04-02[2]
Matning15 kV 1 fas 16 ⅔ Hz
(kontaktledning)
Linjekarta
 v  r 
Abbreviated in this map
MittbananSundsvall
Junction from left Track turning from right
Station on track Straight track
268 Ånge
Unknown BSicon "LSTRq" Junction both to and from right Straight track
266 MittbananBräcke och Östersund C
Junction from left Track turning right
262 Ovansjö
Non-passenger station/depot on track
210 Ramsjö
Unknown BSicon "PSL"
202 Örabäcken
Unknown BSicon "PSL"
196 Hälsningenybo
Unknown BSicon "PSL"
189 Hennan
Unknown BSicon "PSL"
179 Loster
Unknown BSicon "PSL"
169 Tallåsen
Station on track
162 Ljusdal
Unknown BSicon "eABZlf"
DellenbananHudiksvall
Bridge over water
154 Ljusnan
Unknown BSicon "PSL"
151 Skästra
Stop on track
147 Järvsö
Unknown BSicon "PSL"
140 Lörstrand
Unknown BSicon "PSL"
134 Karsjö
Unknown BSicon "PSL"
125 Simeå
Stop on track
119 Vallsta
Stop on track
113 Arbrå
Unknown BSicon "PSL"
107 Lottefors
Station on track
99 Bollnäs
Junction to right
Järnvägen Bollnäs-Orsa
Junction from left
Järnvägen Kilafors-Söderhamn
Stop on track
82 Kilafors
Unknown BSicon "PSL"
73 Röstbo
Stop on track
66 Holmsveden
Stop on track
56 Lingbo
Non-passenger station/depot on track
45 Mo Grindar
Stop on track
38 Ockelbo
Track turning from left Unknown BSicon "ABZlr" Track turning from right
Straight track Unknown BSicon "PSL"
28 Kolforsen
Straight track Unknown BSicon "PSL"
17 Oslättfors
Straight track Unknown BSicon "PSL"
8 Åbyggeby
Unknown BSicon "PSL" Straight track
27 Medskogsheden
Unknown BSicon "PSL" Straight track
16 Järbo
Unknown BSicon "PSL" Straight track
8 Åshammar
Straight track Junction from left
3 OstkustbananSundsvall
Junction from left Unknown BSicon "LSTRq" Junction both to and from right
Bergslagsbanan
Straight track Station on track
0 Gävle C
Straight track Abbreviated in this map
OstkustbananStockholm
Station on track
0 Storvik
Junction to right
BergslagsbananBorlänge
Abbreviated in this map
Godsstråket genom BergslagenMjölby
Teckenförklaring


Norra stambanan är en elektrifierad järnväg som går mellan Gävle/Storvik och Ånge.


Historia

Järnvägen från Stockholm mot Norrland byggdes under senare delen av 1800-talet. Den första delen var Stockholm-Uppsala som var klar 1866. Järnvägen byggdes sedan bit för bit via Krylbo (bansträckan invigd 1873), Storvik (bansträckan invigd 1875), Ockelbo (bansträckan invigd 1876), Holmsveden (bansträckan invigd 1877), Bollnäs (bansträckan invigd 1878), Järvsö (bansträckan invigd 1879), Ljusdal (invigd 1880) och Ånge (invigd 1881).[3]

Den tog ungefär 15 år att bygga.

Då sträckan Ånge-Bräcke-Östersund redan 1879 blivit invigd blev banan Stockholm_Östersund öppnad för trafik och uträckning till Storlien och norska gränsen fullbordad. Från Bräcke drogs järnvägen därefter vidare norrut till Håsjö 1883, Ragunda 1884, Långsele 1886, Anundsjö 1889, Vännäs 1891, Hällnäs 1892, Jörn 1893 och Boden 1894.[3]

Norra stambanans elektrificering från Stockholm till Ånge genomfördes 1933-36.[3]

Trots att de flesta städer och därmed transporter rimligen bör ske längs kusten så löper banan ofta många mil inne i landet, enligt antikustprincipen. Detta är i huvudsak av försvarspolitiska skäl, om en fientlig landstigning skedde någonstans längs norrlandskusten skulle fortfarande styrkeuppbyggnad genom personal från söder kunna ske vid Bodens fästning med omnejd. Stambanan är i norr både kurvig och har större lutningar än som tillåts för moderna järnvägar. Medelhastigheten är endast 95 kilometer per timme trots att en mängd förbättringar har utförts sedan banan byggdes. Idag (2008) viker X 2000-tågen som går mellan Stockholm och Östersund av vid Ånge och går Mittbanan till Sundsvall och via Ostkustbanan via Gävle till Stockholm. InterCity-tågen mellan Östersund och Stockholm går Norra stambanan till Gävle och därifrån Ostkustbanan via Uppsala till Stockholm. Vissa nattåg mellan Duved och Malmö, via Göteborg går Norra stambanan till Storvik och därifrån Godsstråket genom Bergslagen via Krylbo och Örebro till Göteborg utan att passera Stockholm. Övriga nattåg från Jämtland till Stockholm, Göteborg och Malmö går via Stockholm.

Sträckning

Norra stambanans sträckning är Gävle/StorvikOckelboLjusdalÅnge. Numera förekommer synen att Norra Stambanan också går ÅngeBräcke gemensamt med Mittbanan.[4] De flesta godstågen går via Storvik–Ockelbo, som är stambanans ursprungliga sträckning. Tidigare räknades också fortsättningen söderut via Krylbo och Uppsala till Stockholm till Norra stambanan, men dessa banor ingår nu i Godsstråket genom Bergslagen, Dalabanan och Ostkustbanan. Att banan drogs en lång bit in i landet berodde på antikustprincipen som militären drev igenom. Efter 1942 när sträckan Gävle–Ockelbo både förstatligats och elektrifierats har den sträckan mer och mer räknats som stambana i och med att persontågen Stockholm–Norrland börjat gå där. Samtliga persontåg på banan går numera via Gävle.

Källhänvisningar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 ”Trafikera järnväg”. Trafikverket. http://www.trafikverket.se/Foretag/Trafikera-och-transportera/Trafikera-jarnvag/. Läst 17 juli 2014. 
  2. ”Elektrifiering och elektrisk drift”. Historiskt om Svenska Järnvägar. http://www.historiskt.nu/diverse/eldriften/el_driftdatum.html. Läst 28 april 2013. 
  3. 3,0 3,1 3,2 Carlquist, Gunnar, red (1937). Svensk uppslagsbok. Bd 20. Malmö: Svensk Uppslagsbok AB. sid. 204 
  4. Norra stambanan (Trafikverket)

Se även

Externa länkar