Kust till kust-banan

Från Järnvägsdata
Kust till kust-banan
Kust till kust banan.jpg
Ett Intercity-tåg öster om Borås, på väg från Kalmar mot Göteborg.
Allmänt
PlatsSverige
SträckaGöteborg - Kalmar/Karlskrona
Anslutande järnvägslinjerBlekinge kustbana
Stångådalsbanan
Södra Stambanan
Halmstadsbanan
Älvsborgsbanan
Viskadalsbanan
Västkustbanan
Västra Stambanan
Organisation
ÄgareSvenska staten[1]
BanoperatörTrafikverket
TrafikoperatörTransdev
SJ AB
Green Cargo
TX Logistik
BiljettoperatörSJ
Öresundståg AB
Västtrafik
Tekniska fakta
Längd353 + 56 kilometer
Antal spårenkelspår med mötesspår
(Dubbelspår ca 4,7 km närmast Göteborg)
Spårvidd1435 millimeter (normalspår)
Största lutning15,4 
ATCJa
FjärrblockeringJa
Hastighet200[2] km/h
ElektrifieradJa
Linjekarta
Km  v  r 
Head station
0 Göteborg C
Junction both to and from left
Västra stambanan mot Stockholm
Enter tunnel
Gårdatunneln 2.163 m
Unknown BSicon "tHST"
3 Liseberg
Exit tunnel
Junction to right
5 Västkustbanan
Unknown BSicon "PSL"
9 Mölndals övre
Stop on track
15 Mölnlycke
Enter and exit short tunnel
  Långenästunneln 53 m
Enter and exit short tunnel
  Första Hasseldalstunneln 67 m
Enter and exit short tunnel
  Andra Hasseldalstunneln 62 m
Enter and exit tunnel
  Lilla Landvettertunneln 180 m
Enter and exit tunnel
  Stora Landvettertunneln 361 m
Unknown BSicon "PSL"
26 Härryda, mötesspår
Stop on track
35 Hindås
Enter and exit short tunnel
  Hindåstunneln 124 m
Stop on track
43 Rävlanda
Stop on track
47 Bollebygd - Ej möjligt att mötas
Unknown BSicon "PSL"
50 Rödberg, mötesspår
Stop on track
62 Sandared
Junction from left
Älvsborgsbanan
Station on track
73 Borås C
Junction to right
Viskadalsbanan
Enter and exit tunnel
  Aplaredstunneln 272 m
Unknown BSicon "eABZlg"
Borås-Alvesta Järnväg (Axhult)
Unknown BSicon "PSL"
94 Hillared, mötesspår
Unknown BSicon "eABZrg"
Västra Centralbanan (Ulricehamn)
Stop on track
112 Limmared
Unknown BSicon "eABZrf"
Västra Centralbanan (Tranemo)
Enter and exit short tunnel
  Brandsmotunneln 77 m
Stop on track
131 Hestra
Stop on track
145 Gnosjö
Enter and exit tunnel
  Gnosjötunneln 429 m
Unknown BSicon "PSL"
156 Hillerstorp
Junction from left
Halmstadsbanan mot Nässjö
Station on track
172 Värnamo
Junction to right
Halmstadsbanan mot Halmstad
Stop on track
175 RörstorpEndast Krösatåg
Straight track Steam train
Ohs bruks järnväg (annan spårvidd, ingen förbindelse)
Stop on track End stop
184 BorEndast Krösatåg
Stop on track
202 RydaholmEndast Krösatåg
Junction from right
Södra stambanan mot Hässleholm och Malmö
Station on track
222 Alvesta
Junction to left
Södra stambanan mot Stockholm
Stop on track
228 GemlaEndast Krösatåg
Unknown BSicon "PSL"
233 Räppe - Mötesspår
Station on track
239 Växjö
Unknown BSicon "PSL"
253 Åryd - Mötesspår
Stop on track
264 Hovmantorp
Stop on track
273 Lessebo
Unknown BSicon "exPSL"
284 Skruv - Planerat mötesspår
Station on track
296 Emmaboda
Junction to left Track turning from right
Straight track Stop on track
313 ÖrsjöEndast Krösatåg
Straight track Stop on track
324 Nybro
Straight track Unknown BSicon "PSL"
326 Fredrikslund, mötesspår
Straight track Stop on track
336 TrekantenEndast Krösatåg
Straight track Stop on track
346 SmedbyEndast Krösatåg, ej möjligt att mötas
Straight track Junction from left
351 Stångådalsbanan
Straight track Unknown BSicon "PSL"
351 Kalmar Södra/Godsbangård - Mötesspår
Straight track End station
353 Kalmar C
Stop on track
307 Vissefjärda
Stop on track
321 Holmsjö
Unknown BSicon "PSL"
334 Spjutsbygd, mötesspår
Unknown BSicon "KRZu" Track turning from right
Blekinge kustbana
Unknown BSicon "PSL" Straight track
349 Gullberna, mötesspår
Junction from left Track turning right
Stop on track
351 Bergåsa, ej möjlighet att mötas
End station
353 Karlskrona C


Åren 2002-2007 trafikerades banan med X31 och X32.
Tågtypen X32 inne på centralstationen i Karlskrona

Kust till kust-banan är en elektrifierad järnväg mellan Göteborg och Kalmar/Karlskrona. Persontågtrafiken sker på hela linjen Göteborg - Kalmar med SJ regionaltåg och på delar av linjen med Västtrafik, Öresundståg och Krösatåg.

Om banan

Kust till kust-banan har två ändpunkter i sydost, Kalmar och Karlskrona. Förgreningspunkten för dessa två alternativa linjer är Emmaboda. Banan är en mycket viktig matarbana till Södra stambanan i knutpunkten Alvesta. Banan är enkelspårig, elektrifierad och trafikeras både av persontåg och godståg. Banan är ca 350 kilometer lång från Kalmar i öst till Göteborg i väst. Grenen Emmaboda–Karlskrona är 56 km.

Historia

Järnvägen är byggd i privat regi i ett antal delar, Göteborg–Borås järnväg (GBJ) öppnad 1894,[3] Borås–Alvesta Järnväg (BAJ) öppnad 1902,[4] Växjö–Alvesta Järnväg (WAJ) öppnad 1865,[5] Karlskrona–Växjö Järnväg (CWJ) öppnad 1874,[6] och Kalmar Järnväg (KJ) (Emmaboda – Kalmar) öppnad 1874.[7] De privata bolagen uppgick i Statens järnvägar efter att staten köpte bolagen mellan 1940 och 1941 i enlighet med 1939 års riksdagsbeslutet om statligt ägande av järnvägar.[8]

Persontrafik

Persontrafiken omfattar sju linjer

  • Göteborg - Alvesta - Växjö - Kalmar, SJ regionaltåg
  • Göteborg - Borås, Västtrafik
  • (Köpenhamn - Malmö - Hässleholm-) Alvesta - Växjö - Kalmar, Öresundståg
  • Emmaboda - Karlskrona, länstrafik med Krösatåg
  • (Jönköping-) Värnamo - Alvesta - Växjö, länstrafik med Krösatåg
  • (Nässjö-) Alvesta - Växjö, länstrafik med Krösatåg
  • Växjö - Alvesta (-Hässleholm), länstrafik med Krösatåg (ny trafik 15 december 2015)

Göteborg – Kalmar

Sedan den 11 januari 2009 trafikeras Kust till kust-banan mellan Göteborg och Kalmar av lokdragna tåg som körs av SJ. Tågen har konceptet SJ regional och har tågnummer 3XX. Tågsätten består normalt av ett RC6/RC3 (lok), en AB7-vagn (renoverad 1kl och 2kl), B7A/B/C/F-vagnar (renoverad 2 kl) och en BFS9-vagn (kiosk/bistro samt 2kl). Tågsätten består vanligtvis av 4-5 vagnar med numreringen 2-6. Tåg till Göteborg har alltid vagn 2 först och tåg till Kalmar har alltid vagn 2 sist. Resan tar cirka 4 timmar men serveringen ombord är numera borttagen.

Historia

Från 1994 till runt år 2000 trafikerades banan av tågtypen X2-2/2-1. X2-2/2-1 var en enklare variant av X 2000 med färre vagnar, enklare inredning och den saknade bistrovagn. Tågtypen hade populärnamnet X 200. Mellan år 2000 och 2002 körde SJ loktåg på sträckan. Åren 2002-2007 körde man med tågtypen X32. X32 var en X31 som används i Öresundståg med inredning anpassat för längre sträckor, som 2007-2008 byggdes om till modellen X31. Från tidtabellsskiftet i juni 2007 och fram till sommaren 2008 trafikerades sträckan i huvudsak av tågtypen Regina. Dessa hade inredning av normal Reginatyp, anpassad för kortare sträckor, bland annat 5 säten i bredd. Samtidigt som man körde Regina på sträckan, så gick även ett loktåg på banan till Kalmar på fredagarna, med retur söndag eftermiddag, övriga dagar i veckan övernattade tågsättet i Växjö. När Reginatågen försvann från banan körde man i ett halvår med X31 (ofta kallade Öresundståg, men i detta fall ingick de inte i Öresundstågtrafiken).

Göteborg – Borås

På sträckan Göteborg – Borås går regionaltrafik av tågtyperna X11/X12/X14 men även Reginatåg används, cirka hälften av Västtrafiks tio dagliga avgångar mellan städerna trafikeras av Regina-motorvagnar sedan 18 augusti 2013. Det går tio tåg per dag och riktning (plus SJ:s regionala tåg). Efterfrågan bland resenärer är mycket hög och sedan december 2010 går därför även ett stort antal bussar varje dag. Bussarna är dubbeldäckare och går snabbare än tågen, på grund av motorväg och färre stopp (två mellanliggande stopp för bussarna; sex för tågen).

Köpenhamn – Alvesta – Kalmar

Sträckan Köpenhamn–Malmö–Alvesta–Kalmar trafikeras med tågtypen X31, som en del av trafikkonceptet Öresundståg. Resan tar ca 3 h 49 minuter, och det går 6 tåg/riktning/dag. Söder om Alvesta går tågen på Södra stambanan. På sträckan Alvesta–Kalmar håller tåget en hastighet på mellan 120 och 150 km/h. På Södra stambanan håller tåget 180 km/h, liksom delvis mellan Emmaboda och Kalmar.

Godstrafik

Det finns en del godstrafik, särskilt väster om Alvesta. Bland annat går systemtåg (hela tåg för en kund) för Volvo Personvagnar mellan Göteborg och Olofström via Alvesta och banan Älmhult–Olofström. Det går också tåg sex gånger i veckan med containrar mellan Göteborgs hamn och Vaggeryd via Värnamo.[9]

Upprustning Göteborg - Kalmar

Nuvarande järnväg har låg banstandard med enkelspår och plankorsningar samt begränsad kapacitet. Trots dessa ogynnsamma förutsättningar ökar tågresandet. Banan ska genomgå omfattande upprustningar.

För framtiden (runt 2020 eller senare) planeras det en ny bana Göteborg – Borås via Landvetter flygplats. Landvetter saknar idag en sådan järnvägsförbindelse. Järnvägen kommer att byggas med en mycket hög standard, avsedd som en del av den framtida Götalandsbanan mot Stockholm.

Almedal – Mölnlycke

Sedan 2003 har dåvarande Banverket (numera Trafikverket) arbetat med en förstudie för sträckan mellan Almedal i Göteborg och Mölnlycke i Härryda kommun.

Det finns två principlösningar för hur sträckan ska byggas ut/upprustas:

  • Princip 1: i nuvarande sträckning med olika tänkbara sträckningsalternativ.
  • Princip 2: i Västkustbanans sträckning och därefter (med olika tänkbara sträckningsalternativ) anslutning till Mölnlycke. I detta alternativ tänker man sig att passera Mölndals nuvarande station. Det blir ganska stark lutning mellan Mölndal och Mölnlycke, vilket accepteras eftersom det ska bli en höghastighetsbana med bara snabba motorvagnståg.

Mölnlycke – Bollebygd

På sträckan Mölnlycke – Bollebygd, d.v.s. genom Härryda kommun, planeras en helt ny dubbelspårig järnväg som inte kommer att gå i den gamla järnvägens sträckning, utan att gå i en tunnel större delen av sträckan. Denna kommer att ha en station under Göteborg-Landvetter flygplats, som idag saknar tågförbindelse, och en station i Mölnlycke och en utanför Bollebygd.

Max tillåten hastighet blir 320 km/h öster om Mölnlycke. Regionaltågen mot Borås kommer dock inte ha denna toppfart utan kanske 250 km/h. Banan kommer att gå genom Mölnlycke men utanför alla tätorter mellan Mölnlycke och Borås. Banan får starka lutningar, vilket sparar kostnader och inte gör så mycket för starka och lätta höghastighetståg. Nuvarande bana läggs ner väster om Borås och godståg går via Herrljunga istället. Sträckan Mölnlycke – Bollebygd som i dag är 33 km tar 25 minuter. Med ny järnväg skulle sträckan bli på 27 km, och med existerande tåg skulle det ta 13 minuter. Regionaltågen skulle minska restid från 1:05 till 55 minuter Göteborg – Borås. Två tåg i timmen per riktning skulle möjliggöras även om fler sträckor inte byggs. Det är viktigt för att resenärer lättare ska hitta ett tåg som passar deras planer.

Denna sträcka byggs först av delsträckorna väster om Borås eftersom man sparar mer restid genom detta bygge än de andra sträckorna. Man får också en ny station vid flygplatsen. Det är 13 000 flygresenärer per vardag och 3500 anställda[10] där, varav flera tusen antas komma att ta tåget.

Regeringen har under 2011 inte velat satsa på en sådan järnväg, men beslutade i augusti 2012 satsa på delsträckan Mölnlycke-Bollebygd, med en bedömd byggperiod år 2020-2024[11].

Västra Götalandsregionen tänker sig i ett förslag att när den nya banan är klar köra spårtrafik (pendeltåg eller snabbspårvagn) på den gamla banan Landvetter–Hindås–Bollebygd via ett nybyggt spår förbi Landvetter centrum till en station på snabbspåret söder om Landvetter[12].

Bollebygd – Borås

Även här byggs banan för 320 km/h maxhastighet och utanför alla samhällen. Banan ska ungefär följa motorvägen. Inga stationer utom utanför Bollebygd och i Borås.

Borås – Alvesta

På sikt ska även här viss upprustning ske, dock knappast någon ny bana någonstans, vilket gör att restiden inte kan minskas avsevärt på denna sträcka.

En del sträckor har dålig standard. De kan ha skarpa kurvor och sakna helsvetsad räls och därmed utsätta tågfordonens hjul för stora påfrestningar. En sådan sträcka är Borås – Hillared, som har fler och skarpare kurvor än andra delar av banan.

Alvesta - Emmaboda

Eftersom Kust till kust-banan har väldigt få mötesspår så finns det få möjligheter att lägga in fler avgångar. Därför utredde dåvarande Banverket under 2009 och fram till 1 april 2010 upprustningar på sträckan Alvesta-Kalmar i form av höjd kapacitet. Trafikverket tog över detta den 1 april och det som utreds är dubbelspår på hela eller delar av sträckan Alvesta-Växjö samt mötesspår i Åryd och Skruv.[13],

Trafikverket har under 2011 byggt en mötesstation i Åryd.[14] När övriga delar kan genomföras är oklart.

Emmaboda – Kalmar

På sträckan Emmaboda – Kalmar har det byggts linjeblockering och fjärrstyrning. På en del av sträckan höjdes dessutom största tillåtna hastighet till 200 km/h, i första hand öster om Nybro. Nybro station har byggts om under 2008 och samtidigt har ett nytt mötesspår byggts utanför Nybro mot Kalmar. Några plankorsningar har byggts om till planskilt.

Under 2009-2010 utredde dåvarande Banverket fler upprustningar på sträckan Emmaboda-Kalmar i form av mötesspår i Örsjö och i Trekanten. Dessa mötesspår plus 2 stycken mötesspår mellan Växjö och Emmaboda och dubbelspår på hela eller delar av sträckan Alvesta-Växjö, beräknas krympa restiden med drygt 10 minuter.[13]

Trafikverket har påbörjat byggandet av mötesspår i Örsjö. Den ska stå klar hösten 2013[13]. Mötesspår i Rockneby och Trekanten är under utredning och kan bli byggda cirka 2015, dock lite oklart.

Kalmar Läns Trafik har beslutat starta lokaltågstrafik Kalmar-Växjö som ska komplettera Öresundstågen. De ska starta 2014 och KLT har beslutat skaffa tåg till det. De kommer att stanna i Smedby, Trekanten, Hanemåla och Örsjö utöver på de ställen tåg stannar idag[15][16]

Upprustning Emmaboda – Karlskrona

Bandelen Emmaboda – Karlskrona går även under namnet Emmabodabanan.

Upprustning 2013

En större upprustning sker[17] från december 2011 till juni 2013 och bussar ersätter alla tåg under denna tid. Kortfattat ska bland annat följande åtgärder genomföras:

  • Spårrätning utförs inom befintlig bankropp
  • Byte till helsvetsat spår på hela sträckan
  • Fjärrblockering införs
  • Ny kontaktledning
  • Olika kapacitetshöjande och säkerhetshöjande el-åtgärder
  • Plankorsningsåtgärder där ca 60 av drygt 80 plankorsningar slopas. Plankorsningar som blir kvar kommer att få förstärkt skydd, nya planskildheter byggs

samt

  • Ny mötesstation i Gullberna och Vissefjärda
  • Ombyggd och upprustad mötesstation i Spjutsbygd och Holmsjö
  • Ny spårförbindelse i Emmaboda som möjliggör att tågen från Kalmar och Emmaboda kan ankomma samtidigt till samma plattform vilket minskar trafikstörningar

Kalmar Läns Trafik och Blekingetrafiken har beslutat starta lokaltågstrafik Karlskrona-Växjö. De ska starta 2014 och länsbolagen har beslutat skaffa tåg till det. De kommer att stanna i Vissefjärda utöver de ställen tåg stannar idag[15]

Nedläggningshotad

Den 10 oktober 2007 meddelade Rikstrafiken att den från 2009 inte vill bekosta någon mer tågtrafik på sträckan Karlskrona – Emmaboda. SJ meddelade samtidigt att man endast var villig att köra fem dubbelturer med buss.[18] Anledningen till detta var att dåvarande Banverket inte prioriterat banan för en upprustning. Blekingetrafiken kallade in ett krismöte, och enligt Region Blekinge var nedläggningen då inte ännu nödvändig.[19] Regionerna i Blekinge län, Kronobergs län och Kalmar län erbjöd sig då att betala i förskott för upprustningen.[20]

Färre avgångar

Rikstrafiken beslutade 15 februari 2008 att från 1 januari 2009 sluta subventionera tågtrafiken på sträckan Emmaboda – Karlskrona. Därmed tog SJ över tågtrafiken utan något särskilt stöd från Rikstrafiken. Detta innebar att antalet tågavgångar halverades.

SJ lät meddela att förhandlingar med Blekingetrafiken pågår om antalet tågavgångar. Om avtalet går igenom kommer det bli tågavgångar varannan timme. Det avtalet beräknades bli klart under mars-april.[21]

Besked om upprustning hösten 2008

Blekingetrafiken arbetade under hösten 2008 för att få fram en tillfällig lösning med landstinget och Karlskrona kommun om en finansiering.

Först hösten 2008 beräknades besked från regeringen om det blir en upprustning av Emmabodabanan komma, vilket är en förutsättning för att tåg ska kunna köra där.[22] Redan den 27 maj 2008 fick Karlskrona kommun dock signaler från departementet att regeringen har med upprustningen av Emmabodabanan i den kommande budgeten.[23]

Den 11 september 2008, när regeringens satsningar på järnvägar och vägar fram till år 2010 publicerades, fanns också sträckan Karlskrona - Emmaboda med. Sträckan skulle dock endast få 50 miljoner kronor, och resterande 650 miljoner som behövs skulle komma senare[24]. Upprustningen startade under våren 2011[17] och under tiden är banan avstängd och ersatt med buss. Upprustningen beräknas vara färdig lagom till sommaren 2013, ett halvår senare än beräknat på grund av att regeringens pengar inte portioneras ut i den takt nuvarande trafikverket räknat med. På grund av inga anbud i juli 2012 och få anbud i november 2012 har Blekingetrafikens upphandling av trafiken fördröjts och trafiken bedöms dröja till januari 2014.[25]

Referenser

  1. Regeringsbeslut - Ändring av beslut om fastighetsförvaltande myndighet 2010-03-25
  2. Banverket - Banportalen: STH per stråk (uppdaterad 2010)
  3. Nordisk familjebok 1909 - Göteborg–Borås järnväg (GBJ)
  4. Nordisk familjebok 1905 - Borås–Alvesta järnväg (BAJ)
  5. Nordisk familjebok 1922 - Växjö-Alfvesta järnväg
  6. Nordisk familjebok 1910 - Karlskrona–Växjö järnväg (CWJ)
  7. Nordisk familjebok - Kalmar järnväg (KJ)
  8. Historiskt om Svenska Järnvägar
  9. Logent tar över tullverksamhet i Vaggeryd
  10. http://arsred.lfv.se/sv/Goteborg/Om-Flygplatsen/Fakta-om-Flygplatsen/
  11. Nu ökar vi kapaciteten Göteborg-Borås
  12. Dubbelt upp! – Lokala K2020
  13. 13,0 13,1 13,2 Trafikverket: Höjd kapacitet på sträckan Alvesta Kalmar utreds
  14. Trafikverket: Järnväg sydost
  15. 15,0 15,1 Storsatsning på pendeltåg
  16. Pendeltåg ska bli verklighet i Nybro
  17. 17,0 17,1 Emmaboda-Karlskrona
  18. BLT, den 11 oktober 2007: Rikstrafiken slutar köra tåg på Emmabodabanan från år 2009.
  19. Sveriges Radio Blekinge, den 11 oktober 2007: Hoppet inte ute för banan.
  20. Sveriges Radio Blekinge, den 13 februari 2008: Karlskrona vädjar om Emmabodabanan.
  21. Sveriges Radio Kalmar, den 15 februari 2008: Färre avgångar Emmaboda-Karlskrona.
  22. Sveriges Radio Blekinge, den 15 februari 2008: Besked om upprustning först hösten 2008.
  23. Sydöstran, den 28 maj 2008: Staten lovar rusta upp Emmabodabanan.
  24. BLT, den 11 september 2008: Regeringen satsar 50 miljoner kronor på Emmabodabanan
  25. Tågtrafik på Emmabodabanan kan dröja

Vidare läsning

Externa länkar